Fiat 500 Abarth (USA)
Na targach w Los Angeles został zaprezentowany Abarth 500 – mniejszy model włoskiego producenta, w specyfikacji przeznaczonej na rynek Stanów Zjednoczonych Ameryki. Producent kieruje pięćsetkę do motoentuzjastów szukających małego i zwinnego auta, które oferuje wyścigowe prowadzenie, ale nadaje się do codziennej jazdy.
Zgodnie z intencją producenta, przedstawiana wersja ma zapewniać wyścigowe osiągi w codziennej jeździe połączone z eksluzywnym włoskim stylem. W związku z potrzebą uzyskania homologacji i innymi wymogami rynkowymi, amerykańska wersja różni się nieco od testowanej przez nas odmiany europejskiej.
Znany z pięćsetki turbodoładowany silnik „MultiAir” o pojemności 1.4l. w amerykańskiej specyfikacji dostarcza 160KM mocy i 230Nm momentu obrotowego. Napęd na przednie koła przenoszony jest za pośrednictwem pięciostopniowej przekładni „C510”, montowanej również w europejskich modelach mniejszego Abartha.
Wewnątrz m.in. charakterystyczna obszyta skórą kierownica ze spłaczoną dolną częścią obręczy. Poza tym nie mogło zabraknąć sportowych foteli i skórzanego obszycia dźwigni zmiany biegów. System audio „Bose” oferowany jest w standardzie.
Fiat 500 Abarth wyposażony został także w dwa rodzaje systemów elektroniczych, za pomocą których można wpływać na ustawienia auta. Pierwszy to możliwość wyboru trybu „Normal” albo „Sport”, w którym dostępne są cała moc i moment obrotowy, wyostrza się reakcja na gaz, utwardza układ kierowniczy i wzmacnia się działanie elektronicznej blokady mechanizmu róznicowego – systemu „TTC” („Tourque Transfer Control”). Poza tym można wybrać jedną z opcji działania systemu „ESC” („Electronic Stability Control”) – „On”, „Partial Off” albo „Full Off”, dzięki której można maksymalnie ograniczyć interwencje elektroniki.
W promocji tego modelu wyraźnie podkreśla się nawiązanie do ponad sześćdziesięcioletnich doświadczeń Abartha w sporcie i w podnoszeniu osiągów cywilnych aut. O sportowym charakterze ma świadczyć nie tylko agresywny wygląd zewnętrzny, ale też m.in. wzmocnione hamulce, precyzyjny układ kierowniczy i dostrojone zawieszenie.
Tak klientom w Stanach Zjednoczonych prezentowana jest przemiana podstawowej pięćsetki w jadowitego skorpiona…
Wprowadzeniu Abartha 500 na rynek towarzyszy szeroka kampania reklamowa. Powyższy filmik, z udziałem modelki Catrinel Menghia, został obejrzany ponad 1,2mln razy w ciągu niespełna dziesięciu dni. Trzeba przyznać, że jeżeli Grupie FIAT uda się sprzedać to auto w kraju wielkich SUVów i pick-upów będzie to niebywały sukces.
Źródło: Chrysler