Męskich nie było? Peugeot 208 GTi
Nasze drugie spotkanie z francuskim hothatchem, Peugeot 208 GTi, sprowadziło nas do dziwnej refleksji: że jest on samochodem dla kobiet i mamy na to kilka dowodów.
- Wygląd
Kiedy patrzymy na mocne samochody segmentu B, widzimy, że każdy chce nam udowodnić, że jest większy i mocniejszy niż to jest w rzeczywistości, a w szczególności, że jest większy i silniejszy od konkurentów. Pojawiają się więc na nich agresywne linie, agresywne felgi, różnorakie wloty i wyloty powietrza i liczne końcówki wydechów. 208 GTi zupełnie takie nie jest.
Porównując wygląd małego Peugeota do Fiesty ST, Clio RS czy Abartha 595, 208-ka wydaje się być wyraźnie mniejsza i słabsza od konkurentów. W rzeczywistości jest jednak zupełnie inaczej, bo posiadając moc 208 KM i szerokość 1739 mm tak na prawdę jest najmocniejsza i najszersza spośród wymienionych aut.
Przykładowo, kiedy patrzymy na przody konkurencji, odnosimy wrażenie, że te chcą nas zjeść, albo chociaż porządnie pogryźć. 208-ka natomiast uśmiecha się do nas w dziwny sposób, prezentując szachownicę symbolizującą historię wyścigową marki (samochód, który w 2013 ustanowił niemożliwy rekord trasy Pikes Peak był właśnie 208-ką!)
Natomiast z tyłu, podczas gdy zderzaki konkurencji mieszczą niedziałające dyfuzory i symetrycznie rozłożone liczne rury wydechowe, w 208 mamy tylko niewielką, jakby z konieczności umieszczoną podwójną końcówkę.
2. Zmiana biegów
„Wystarczy mi dziesięć pierwszych słów, pięć pierwszych gestów” – mówił Jarosław Keler w ,,Chłopaki nie płaczą”. I coś w tym faktycznie jest. Zwłaszcza w uścisku dłoni ukryte jest mnóstwo informacji. Podając rękę nowo poznanej osobie da się poznać kim ona właściwie jest. Ta zasada jednak po prostu nie działa w przypadku kobiet, bo zapoznając się, bądź witając, przez podanie ręki nie ma tam absolutnie żadnych informacji, a jedynie miły gest.
Identycznie jest ze zmianą biegów w aucie. Kiedy siedzę w porządnym, męskim samochodzie z manualem chcę się lekko posiłować z dźwignią zmiany biegów. Jednocześnie wyczuwając dłonią, jak gdzieś tam w pobliżu silnika pociągane przeze mnie cięgna zmieniają przełożenia. Dwieście ósemka daje kompletnie inne wrażenie. Tutaj elegancko wyglądająca dźwignia chodzi bardzo łagodnie i nie czuć w niej zrobionego ze stali mechanizmu.
3. Dźwięk
Impreza, R8, Quattro. Niektóre samochody warczą nawet kiedy czytamy ich nazwę. W hardkorowym warczeniu silnika jest coś, co pociąga, ale i męczy. Tego typu wydech przeznaczony jest dla zupełnie zatraconych w motoświecie bezkompromisowców, którzy dla kilku momentów pięknego brzmienia mogą poświęcić długie godziny męczarni np. w trasie. W Peugeot’cie 208 GTi jest jednak inaczej. Dźwięk jest z jednej strony charakterny i niski, ale z drugiej zupełnie niemęczący i niezależnie od obrotów – przyjemny.
4. Fotel
Przechodzimy do koronnego argumentu, fotela. Przez kilka godzin, jakie spędziłem w tym samochodzie odkryłem że istnieje w nim tylko jedna – prawidłowa pozycja. Bardzo wąskie siedzisko, do którego prowadzą dość wysokie, choć miękkie, boczki powoduje, że nie da się prowadzić inaczej, niż mając oba kolana razem.
208 była kobietą
Ustaliliśmy więc, że Peugeot 208 GTi nie jest chamem ze szramami na twarzy, który rozpycha się nogami na dwóch siedzeniach metra, nie zgniata podawanej ręki, a jego ulubionym wyrazem nie jest słowo na ,,ku” z akcentem na długie ,,rrrr”. W zamian jest elegancki, łagodny, przyjemny w prowadzeniu, bardzo ładnie brzmi i udaje mniejszego niż faktycznie jest. Jest kobiecy i stworzony dla kobiet.
Z drugiej strony, nasz test wcześniejszej wersji pokazał, że 208 GTi prowadzona ostrzej daje dużo frajdy z jazdy. Co więcej: z okazji 30 lat od premiery 205 GTi, czrerocylindrowe 1.6 turbo z pierwszej 208 GTi otrzymało jeszcze dodatkową moc. Dzięki temu teraz produkuje 208 KM i 300 Nm i jest jeszcze bardziej chętne do agresywnego prowadzenia, sprawdzania limitów opon i zabawy po ich przekroczeniu.
Bo kto mówi, że chuliganem może być wyłącznie mężczyzna?
Peugeot 208 GTi
Silnik: 1.6l THP
Moc: 208 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 300 Nm przy 3000 obr./min
Przyspieszenie 0-100km/h: 6,3 sekundy
Spalanie (średnie na dystansie 489 km): 8.1 l/100km
Masa: 1160 kg
Cena: 97 000 PLN
Cena za 1KM: 466 PLN