Męskich nie było? Peugeot 208 GTi

Nasze drugie spotkanie z francuskim hothatchem, Peugeot 208 GTi, sprowadziło nas do dziwnej refleksji: że jest on samochodem dla kobiet i mamy na to kilka dowodów.

2016_peugeot208gti_sportstandard-5

  1. Wygląd

Kiedy patrzymy na mocne samochody segmentu B, widzimy, że każdy chce nam udowodnić, że jest większy i mocniejszy niż  to jest w rzeczywistości, a w szczególności, że jest większy i silniejszy od konkurentów. Pojawiają się więc na nich agresywne linie, agresywne felgi, różnorakie wloty i wyloty powietrza i liczne końcówki wydechów. 208 GTi zupełnie takie nie jest.

2016_peugeot208gti_sportstandard-4

Porównując wygląd małego Peugeota do Fiesty ST, Clio RS czy Abartha 595, 208-ka wydaje się być wyraźnie mniejsza i słabsza od konkurentów. W rzeczywistości jest jednak zupełnie inaczej, bo posiadając moc 208 KM i szerokość 1739 mm tak na prawdę jest najmocniejsza i najszersza spośród wymienionych aut.

img_7926_dxo

Przykładowo, kiedy patrzymy na przody konkurencji, odnosimy wrażenie, że te chcą nas zjeść, albo chociaż porządnie pogryźć. 208-ka natomiast uśmiecha się do nas w dziwny sposób, prezentując szachownicę symbolizującą historię wyścigową marki (samochód, który w 2013 ustanowił niemożliwy rekord trasy Pikes Peak był właśnie 208-ką!)

2016_peugeot208gti_sportstandard-2

Natomiast z tyłu, podczas gdy zderzaki konkurencji mieszczą niedziałające dyfuzory i symetrycznie rozłożone liczne rury wydechowe, w 208 mamy tylko niewielką, jakby z konieczności umieszczoną podwójną końcówkę.

2. Zmiana biegów

„Wystarczy mi dziesięć pierwszych słów, pięć pierwszych gestów” – mówił Jarosław Keler w ,,Chłopaki nie płaczą”. I coś w tym faktycznie jest. Zwłaszcza w uścisku dłoni ukryte jest mnóstwo informacji. Podając rękę nowo poznanej osobie da się poznać kim ona właściwie jest. Ta zasada jednak po prostu nie działa w przypadku kobiet, bo zapoznając się, bądź witając, przez podanie ręki nie ma tam absolutnie żadnych informacji, a jedynie miły gest.

2016_peugeot208gti_sportstandard-7

Identycznie jest ze zmianą biegów w aucie. Kiedy siedzę w porządnym, męskim samochodzie z manualem chcę się lekko posiłować z dźwignią zmiany biegów. Jednocześnie wyczuwając dłonią, jak gdzieś tam w pobliżu silnika pociągane przeze mnie cięgna zmieniają przełożenia. Dwieście ósemka daje kompletnie inne wrażenie. Tutaj elegancko wyglądająca dźwignia chodzi bardzo łagodnie i nie czuć w niej zrobionego ze stali mechanizmu.

3. Dźwięk

Impreza, R8, Quattro. Niektóre samochody warczą nawet kiedy czytamy ich nazwę. W hardkorowym warczeniu silnika jest coś, co pociąga, ale i męczy. Tego typu wydech przeznaczony jest dla zupełnie zatraconych w motoświecie bezkompromisowców, którzy dla kilku momentów pięknego brzmienia mogą poświęcić długie godziny męczarni np. w trasie. W Peugeot’cie 208 GTi jest jednak inaczej. Dźwięk jest z jednej strony charakterny i niski, ale z drugiej zupełnie niemęczący i niezależnie od obrotów – przyjemny.

img_7932_dxo

4. Fotel

Przechodzimy do koronnego argumentu, fotela. Przez kilka godzin, jakie spędziłem w tym samochodzie odkryłem że istnieje w nim tylko jedna – prawidłowa pozycja. Bardzo wąskie siedzisko, do którego prowadzą dość wysokie, choć miękkie, boczki powoduje, że nie da się prowadzić inaczej, niż mając oba kolana razem.

2016_peugeot208gti_sportstandard-1

208 była kobietą

Ustaliliśmy więc, że Peugeot 208 GTi nie jest chamem ze szramami na twarzy, który rozpycha się nogami na dwóch siedzeniach metra, nie zgniata podawanej ręki, a jego ulubionym wyrazem nie jest słowo na ,,ku” z akcentem na długie ,,rrrr”. W zamian jest elegancki, łagodny, przyjemny w prowadzeniu, bardzo ładnie brzmi i udaje mniejszego niż faktycznie jest. Jest kobiecy i stworzony dla kobiet.

Z drugiej strony, nasz test wcześniejszej wersji pokazał, że 208 GTi prowadzona ostrzej daje dużo frajdy z jazdy. Co więcej: z okazji 30 lat od premiery 205 GTi, czrerocylindrowe 1.6 turbo z pierwszej 208 GTi otrzymało jeszcze dodatkową moc. Dzięki temu teraz produkuje 208 KM i 300 Nm i jest jeszcze bardziej chętne do agresywnego prowadzenia, sprawdzania limitów opon i zabawy po ich przekroczeniu.

Bo kto mówi, że chuliganem może być wyłącznie mężczyzna?

Peugeot 208 GTi

Silnik: 1.6l THP

Moc:  208 KM przy 6000 obr./min.

Moment obrotowy: 300 Nm przy 3000 obr./min

Przyspieszenie 0-100km/h: 6,3 sekundy

Spalanie (średnie na dystansie 489 km): 8.1 l/100km

Masa: 1160 kg

Cena: 97 000 PLN

Cena za 1KM: 466 PLN

Paweł Paszota

Paweł Paszota

Inżynier, pasjonat samochodów, motocyklista.

Może Ci się również spodoba