Spotted: Caterham Super Seven


Niedzielne zamknięcie sezonu Youngtimer Warsaw było dla mnie okazją to przyjrzenia się na żywo jednej z legend motoryzacji o nazwie Caterham Super Seven.

img_1179_dxo

W 1957 założyciel Lotusa, Colin Chapman wprowadził do sprzedaży samochód własnego projektu: Lotus Seven. Odniósł on sukces sprzedażowy jako tani samochód drogowy z homologacją do wyścigów w popularnej wówczas w Wielkiej Brytanii kategorii Clubmans. W 1973 Catherham Cars, największy dealer Lotusa wykupił prawo do produkcji modelu Seven po tym jak Lotus ogłosił plan jej zakończenia.

img_1176_dxo

Główną zasadą przy projektowaniu pierwszej wersji i jej kolejnych modyfikacji była maksyma Colina Chapmana: ,,Simplify, then add lightness”. W praktyce przez wszystkie lata produkcji tak Lotusa jak i Caterhama jego masa oscylowała wokół 500 kg, przy mocy od 40KM w pierwszym Lotusie do nawet 500 KM w limitowanych wersjach!

img_1178_dxo

Charakterystyczną cechą 7 są niezabudowane przednie koła, a także układ silnika z przodu i napędu na tylne koła.

img_1183_dxo

Dzięki tym parametrom Caterham Super Seven jest definicją samochodu dla kierowcy.

img_1188_dxo

Kolejną kwestią są jego mikroskopijne wymiary, które czynią auto jedynie nieco większą zabawką.

img_1180_dxo

Fenomenem jest to, że samochód ten wciąż jest produkowany. Najtańszą wersję można kupić w Wielkiej Brytanii za równowartość 76 tysięcy złotych. Przy czym w tej cenie jest to zgodny z tradycją marki Kit-Car, przeznaczony do samodzielnego montażu przez nabywcę – motoentuzjastę.

Paweł Paszota

Paweł Paszota

Inżynier, pasjonat samochodów, motocyklista.

Może Ci się również spodoba