Spotted: Caterham Super Seven
Niedzielne zamknięcie sezonu Youngtimer Warsaw było dla mnie okazją to przyjrzenia się na żywo jednej z legend motoryzacji o nazwie Caterham Super Seven.
W 1957 założyciel Lotusa, Colin Chapman wprowadził do sprzedaży samochód własnego projektu: Lotus Seven. Odniósł on sukces sprzedażowy jako tani samochód drogowy z homologacją do wyścigów w popularnej wówczas w Wielkiej Brytanii kategorii Clubmans. W 1973 Catherham Cars, największy dealer Lotusa wykupił prawo do produkcji modelu Seven po tym jak Lotus ogłosił plan jej zakończenia.
Główną zasadą przy projektowaniu pierwszej wersji i jej kolejnych modyfikacji była maksyma Colina Chapmana: ,,Simplify, then add lightness”. W praktyce przez wszystkie lata produkcji tak Lotusa jak i Caterhama jego masa oscylowała wokół 500 kg, przy mocy od 40KM w pierwszym Lotusie do nawet 500 KM w limitowanych wersjach!
Charakterystyczną cechą 7 są niezabudowane przednie koła, a także układ silnika z przodu i napędu na tylne koła.
Dzięki tym parametrom Caterham Super Seven jest definicją samochodu dla kierowcy.
Kolejną kwestią są jego mikroskopijne wymiary, które czynią auto jedynie nieco większą zabawką.
Fenomenem jest to, że samochód ten wciąż jest produkowany. Najtańszą wersję można kupić w Wielkiej Brytanii za równowartość 76 tysięcy złotych. Przy czym w tej cenie jest to zgodny z tradycją marki Kit-Car, przeznaczony do samodzielnego montażu przez nabywcę – motoentuzjastę.