INSPIRACJE: 51. Rajd Barbórka 2013

W Warszawie, w sobotę siódmego grudnia, po raz pięćdziesiąty pierwszy odbyła się chyba najbardziej prestiżowa rajdowa impreza roku, a na pewno wielkie święto sportu motorowego – kultowy Rajd Barbórka wraz ze słynnym Ogólnopolskim Kryterium Asów rozgrywanym na ul. Karowej. Jak zawsze emocji nie brakowało.

51Barbórka2013_41

Zapowiadaną w tym roku nowością miał być odcinek kwalifikacyjny zaplanowany na piątkowy wieczór. Niestety nie został on rozegrany ze względu na intensywne opady śniegu…

51Barbórka2013_2

W sobotę od rana pogoda była już bardziej łaskawa zarówno dla kierowców jak i kibiców.

51Barbórka2013_3

Pierwszą próbą był OS „Park Militarny Rembertów” wytyczony na terenie Akademii Obrony Narodowej w Rembertowie.

51Barbórka2013_12

Na trasie pojawiło się kilka aut w specyfikacji WRC m.in. Citroen Xsara…

51Barbórka2013_11

… oraz Skoda Fabia.

51Barbórka2013_13

Filip Nivette mocno wziął sobie do serca komendę pilota „ciąć”.

51Barbórka2013_7

Miejscami błoto naniesione z pobocza sprawiało, że nawierzchnia była śliska i nieprzewidywalna.

51Barbórka2013_9

Nie dla wszystkich pierwszy odcinek specjalny skończył się szczęśliwie.

51Barbórka2013_14

Jako ostatni startowali zawodnicy jeżdżący w klasie „Legend”. O względy kibiców na równi walczył m.in. Fiat 131 Abarth…

51Barbórka2013_22

… Lancia Fulvia…

51Barbórka2013_16

… Porsche Turbo czy Toyota AE86 Levin z 1983 roku.

51Barbórka2013_19

Ostatnie przygotowania do startu, ostatnie poprawki ważącej ok. 800kg rajdówki.

51Barbórka2013_20

Nowe nadkola może nie przylegają idealnie ale spełniają swoje zadanie. Specyfikacja TRD dysponująca mocą ok. 180KM powinna pozwolić utrzymać się w czołówce.

51Barbórka2013_24

Niemiecka załoga startowała Wartburgiem. Pomimo pełnego rajdowego wyposazenia…

51Barbórka2013_25

…  konstrukcja nosiła pewne oznaki zmęczenia pokonanymi kilometrami „OeSów”.

51Barbórka2013_32

W tym roku OS „Autodrom Bemowo” pozbawiony był strefy serwisowej w wyniku czego na autodrom zawitało sporo mniej kibiców niż w latach poprzednich.

51Barbórka2013_26

Niektórzy kierowcy, jak Virnik w BMW M3, wykonywali długie i widowiskowe loty ku uciesze fanów…

51Barbórka2013_28

Kilku innych wybrało natomiast rozsądną opcję pokonania słynnego mostku.

51Barbórka2013_29

Przejazd przez wodę jest jednym z lepiej wyglądających elementów rajdów. Również na krótkim „OeSie” na Bemowie prezentował się widowiskowo.

51Barbórka2013_30

Na szutrowej części autodromu zdecydowanie lepiej radziły sobie auta czteronapędowe.

51Barbórka2013_23

Trzecią próbą był OS Twierdza Cytadela, zlokalizowany na terenie warszawskiej twierdzy. Tam niestety nie dotarła nasza ekipa ze sprzętem fotograficznym…

51Barbórka2013_35

Wieczorem rozegrane zostało Ogólnopolskie Kryterium Asów na ul. Karowej – OS Karowa (od dwóch lat niewliczane do klasyfikacji Rajdu Barbórka). Najwyższa cena wejściówek i mroźna temperatura powietrza nie odstraszyły kibiców, którzy tłumnie przybyli podziwiać kierowców i ich maszyny.

51Barbórka2013_34

Tradycyjnie odcinek rozpoczął się od przejazdów pokazowych.

51Barbórka2013_42

Uczestnicy klasy historycznej pokonali trasę OS Karowa w kolumnie pilotowanej przez Porsche 911 Carrera 993 – ostatnie „prawdziwe”, chłodzone powietrzem.

51Barbórka2013_43

Reprezentant NRD jechał wyprostowany, ale i tak nieźle zadymił.

51Barbórka2013_44

Serca kibiców zdobył Marcin Bruś za kierownicą Fiata 126p…

51Barbórka2013_45

… popisując się niezwykłym panowaniem nad maszyną…

51Barbórka2013_46

… przy wyjściu z tunelu. Niesamowicie piękny przejazd!

51Barbórka2013_49

Kwintesencja OS Karowa – kierownik powozi grubo podczas gdy pilot pozdrawia publikę.

51Barbórka2013_50

Pomiędzy przejazdami załóg walczących o czas odbywały się przejazd pokazowe. Zobaczyć można było m. in. koncepcyjną pucharową Kia’e Cee’d Pro GT czy popisy drifterow z zespołu STW Drift Team. Ci ostatni imponowali umiejętnościami i rozgrzewali kibiców jazdą w pełnym wychyleniu.

51Barbórka2013_51

Bardzo dobry wynik osiągnął Maciej Steinhof (zawdonik VW Castrol Cup) startujący w Barbórce Fordem Fiesta R5.

51Barbórka2013_58

Wraz z pilotem Robertem Hundlą wywalczyli czwarte miejsce w rajdzie oraz czwartą lokatę w Kryterium Asów.

51Barbórka2013_54

Bój o zwycięstwo od początku toczyło dwóch kierowców: Tomasz Kuchar pilotowany przez Daniela Dymurskiego oraz Kajetan Kajetanowicz pilotowany przez Jarosława Barana.

51Barbórka2013_53

Tomasz Kuchar niestety nie poprawił swoich rekordów w zwycięstwach w Rajdzie Barbórka oraz Kryterium Asów i musiał zadowolić się dwoma drugimi miejscami.

51Barbórka2013_56

Tym razem „Pani Karowa” okazała się bardziej łaskawa dla Kajetana Kajetanowicza i jego Subaru.

51Barbórka2013_55

„Kajto” potwierdził tym samym wielki talent i umiejętności zgarniając w tym roku wszystko, co było do zdobycia: tytuł Mistrza Polski RSMP, Barbórkę oraz Kryterium Asów. Gratulacje i podziękowania należą się także wszystkim załogom za walkę i udział w tym ultrakrótkim i niezwykle widowiskowym rajdzie oraz niezawodnym kibicom!

Tekst i zdjęcia: Antoni Niemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Entuzjasta i marzyciel z aparatem dla którego jedyne co się liczy w aucie to emocje. @antniem_

Może Ci się również spodoba