INSPIRACJE: 51. Rajd Barbórka 2013
W Warszawie, w sobotę siódmego grudnia, po raz pięćdziesiąty pierwszy odbyła się chyba najbardziej prestiżowa rajdowa impreza roku, a na pewno wielkie święto sportu motorowego – kultowy Rajd Barbórka wraz ze słynnym Ogólnopolskim Kryterium Asów rozgrywanym na ul. Karowej. Jak zawsze emocji nie brakowało.
Zapowiadaną w tym roku nowością miał być odcinek kwalifikacyjny zaplanowany na piątkowy wieczór. Niestety nie został on rozegrany ze względu na intensywne opady śniegu…
W sobotę od rana pogoda była już bardziej łaskawa zarówno dla kierowców jak i kibiców.
Pierwszą próbą był OS „Park Militarny Rembertów” wytyczony na terenie Akademii Obrony Narodowej w Rembertowie.
Na trasie pojawiło się kilka aut w specyfikacji WRC m.in. Citroen Xsara…
… oraz Skoda Fabia.
Filip Nivette mocno wziął sobie do serca komendę pilota „ciąć”.
Miejscami błoto naniesione z pobocza sprawiało, że nawierzchnia była śliska i nieprzewidywalna.
Nie dla wszystkich pierwszy odcinek specjalny skończył się szczęśliwie.
Jako ostatni startowali zawodnicy jeżdżący w klasie „Legend”. O względy kibiców na równi walczył m.in. Fiat 131 Abarth…
… Lancia Fulvia…
… Porsche Turbo czy Toyota AE86 Levin z 1983 roku.
Ostatnie przygotowania do startu, ostatnie poprawki ważącej ok. 800kg rajdówki.
Nowe nadkola może nie przylegają idealnie ale spełniają swoje zadanie. Specyfikacja TRD dysponująca mocą ok. 180KM powinna pozwolić utrzymać się w czołówce.
Niemiecka załoga startowała Wartburgiem. Pomimo pełnego rajdowego wyposazenia…
… konstrukcja nosiła pewne oznaki zmęczenia pokonanymi kilometrami „OeSów”.
W tym roku OS „Autodrom Bemowo” pozbawiony był strefy serwisowej w wyniku czego na autodrom zawitało sporo mniej kibiców niż w latach poprzednich.
Niektórzy kierowcy, jak Virnik w BMW M3, wykonywali długie i widowiskowe loty ku uciesze fanów…
Kilku innych wybrało natomiast rozsądną opcję pokonania słynnego mostku.
Przejazd przez wodę jest jednym z lepiej wyglądających elementów rajdów. Również na krótkim „OeSie” na Bemowie prezentował się widowiskowo.
Na szutrowej części autodromu zdecydowanie lepiej radziły sobie auta czteronapędowe.
Trzecią próbą był OS Twierdza Cytadela, zlokalizowany na terenie warszawskiej twierdzy. Tam niestety nie dotarła nasza ekipa ze sprzętem fotograficznym…
Wieczorem rozegrane zostało Ogólnopolskie Kryterium Asów na ul. Karowej – OS Karowa (od dwóch lat niewliczane do klasyfikacji Rajdu Barbórka). Najwyższa cena wejściówek i mroźna temperatura powietrza nie odstraszyły kibiców, którzy tłumnie przybyli podziwiać kierowców i ich maszyny.
Tradycyjnie odcinek rozpoczął się od przejazdów pokazowych.
Uczestnicy klasy historycznej pokonali trasę OS Karowa w kolumnie pilotowanej przez Porsche 911 Carrera 993 – ostatnie „prawdziwe”, chłodzone powietrzem.
Reprezentant NRD jechał wyprostowany, ale i tak nieźle zadymił.
Serca kibiców zdobył Marcin Bruś za kierownicą Fiata 126p…
… popisując się niezwykłym panowaniem nad maszyną…
… przy wyjściu z tunelu. Niesamowicie piękny przejazd!
Kwintesencja OS Karowa – kierownik powozi grubo podczas gdy pilot pozdrawia publikę.
Pomiędzy przejazdami załóg walczących o czas odbywały się przejazd pokazowe. Zobaczyć można było m. in. koncepcyjną pucharową Kia’e Cee’d Pro GT czy popisy drifterow z zespołu STW Drift Team. Ci ostatni imponowali umiejętnościami i rozgrzewali kibiców jazdą w pełnym wychyleniu.
Bardzo dobry wynik osiągnął Maciej Steinhof (zawdonik VW Castrol Cup) startujący w Barbórce Fordem Fiesta R5.
Wraz z pilotem Robertem Hundlą wywalczyli czwarte miejsce w rajdzie oraz czwartą lokatę w Kryterium Asów.
Bój o zwycięstwo od początku toczyło dwóch kierowców: Tomasz Kuchar pilotowany przez Daniela Dymurskiego oraz Kajetan Kajetanowicz pilotowany przez Jarosława Barana.
Tomasz Kuchar niestety nie poprawił swoich rekordów w zwycięstwach w Rajdzie Barbórka oraz Kryterium Asów i musiał zadowolić się dwoma drugimi miejscami.
Tym razem „Pani Karowa” okazała się bardziej łaskawa dla Kajetana Kajetanowicza i jego Subaru.
„Kajto” potwierdził tym samym wielki talent i umiejętności zgarniając w tym roku wszystko, co było do zdobycia: tytuł Mistrza Polski RSMP, Barbórkę oraz Kryterium Asów. Gratulacje i podziękowania należą się także wszystkim załogom za walkę i udział w tym ultrakrótkim i niezwykle widowiskowym rajdzie oraz niezawodnym kibicom!
Tekst i zdjęcia: Antoni Niemczynowicz