Oto nowa Toyota GT86

Facelifting z 2017 roku wprowadza kilka istotnych zmian. Nowa Toyota GT86 zyskała bardziej nowoczesną stylistykę nadwozia, lepszą jakość wykończenia wnętrza i bogatsze wyposażenie. Główny inżynier modelu, Tetsuya Tada, skoncentrował się na zmianach zwiększających funkcjonalność oraz sportowy charakter auta. Ważnym źródłem wytycznych były dane zebrane podczas udziału GT86 w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring.

Udoskonalenia kolumn MacPhersona z przodu oraz tylnego zawieszenia dwuwahaczowego przeprowadzono z myślą o lepszym prowadzeniu i większej stabilności. Zoptymalizowany został stopień uginania się sprężyn. Dla poprawy sterowności zredukowano różnicę w obciążeniu lewej i prawej strony podczas skrętów.

Zobacz na test poprzedniczki -> Toyota GT86 TRD

Amortyzatory Showa mają poprawioną charakterystykę tarcia, co ułatwia kierowanie i zwiększa stabilność. Większa średnica stabilizatora poprzecznego przyczyniła się do ograniczenia przechyłów samochodu. Opcjonalne amortyzatory SACHS pozwalają na jeszcze bardziej sportową jazdę, dodatkowo redukując przechyły i zapewniając bardziej sportowe wrażenia z jazdy.

W odświeżonej wersji GT86 zastosowano kombinację różnych rodzajów stali o wysokiej sztywności. W tylnej części nadwozia wzrost sztywności uzyskano poprzez dodatkowe zgrzewanie punktowe przy słupkach oraz zwiększenie grubości niektórych elementów tylnego panelu i wsporników. Samochód otrzymał także wzmocnienia w zawieszeniu, przekładni i nadkolach. Aby dodatkowo ograniczyć masę samochodu, maska została wykonana z aluminium, a spojlery z cienkiej stali.

Sportowy samochód powinien dostarczać jak najwięcej wrażeń z jazdy. Dlatego system stabilizacji toru jazdy (VSC) otrzymał nowy tryb Track, który daje kierowcy więcej kontroli przy hamowaniu i jeździe torowej. Ustawienie Track włącza się przełącznikiem na konsoli centralnej. Powoduje ono, że VSC i kontrola trakcji (TRC) działają na minimalnym poziomie, aby kierowca mógł w większym stopniu polegać na własnych umiejętnościach.

Tryb Track zwiększa wybór ustawień VSC i TRC do czterech poziomów. W normalnym trybie oba systemy działają w pełni. TRC może też być wyłączony i włączać się tylko na złej jakości nawierzchniach. Tryb Sport zwiększa dopuszczalny zakres przyspieszenia podczas jazdy bokiem, zanim systemy zareagują, pozwalając kierowcy na sprawdzanie możliwości samochodu bez ryzykowania utraty stabilności.

W modelu GT86 zastosowano warstwowy układ elementów aerodynamicznych, które przyczyniają się do większej stabilności auta, nie generując niepotrzebnego docisku ani nie zwiększając bardzo dobrego współczynnika oporu powietrza Cx 0,27. Pracując nad aerodynamiką nadwozia i podwozia, projektanci inspirowali się sprawdzonym rozwiązaniem japońskich dachów typu pagoda.

Zgodnie z wytycznymi głównego inżyniera, wprowadzono praktyczne zmiany w projekcie karoserii. Na przednim zderzaku pod grillem dodano nowy spojler z dwoma kłami, a dolna krawędź zderzaka została zakrzywiona pod kątem 45 stopni, aby poprawić przepływ powietrza. Analogicznie została uformowana także dolna krawędź tylnego dyfuzora.

Nowy tylny spojler poprawia zarówno aerodynamikę, jak i stabilność. Zwiększa szerokość tyłu samochodu i odpowiednio kieruje powietrze owiewające pojazd. Przepływ powietrza pod i nad spojlerem generuje optymalny docisk, zwiększający stabilność auta przy dużych prędkościach.

Pod maską GT86 nadal pracuje niezmieniony silnik typu bokser o mocy 200 KM. Napęd jest przenoszony na tylną oś przez 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynię biegów. 16-zaworowy silnik DOHC produkuje maksymalnie 200 KM (147 kW) przy 7000 obr./min oraz 205 Nm momentu obrotowego pomiędzy 6400 a 6600 obr./min. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 7,6 s ze skrzynią manualną oraz w 8,2 z przekładnią automatyczną.

Celem zmian w projekcie nadwozia GT86 było uzyskanie bardziej dojrzałego i nowocześniejszego charakteru sportowego coupé. Toyota GT86 nawiązuje do klasycznych samochodów Toyoty, takich jak Corolla AE86 czy 2000GT. Zmiany w stylistyce nadwozia GT86 pozwoliły poprawić parametry aerodynamiczne pojazdu. Przeprojektowanie przedniej części auta objęło szerszy, nisko osadzony grill i wyraźnie zaznaczoną dolną listwę przedniego zderzaka ze zintegrowanymi elementami opływowymi. Zmodernizowany przód pojazdu podkreśla jego nisko zawieszoną sylwetkę.

Nowa Toyota GT86 otrzymała nowe osłony świateł przeciwmgielnych LED: trzy poprzeczne pasy mają bardziej opływowy kształt. Zmodyfikowano także reflektory – w stylistyce podkreślono linie poziome, a ponadto zastosowano nowe lampy typu bi-LED (światła mijania i drogowe). Kierunkowskazy stanowią teraz rzędy pojedynczych diod LED pod ukośnymi liniami białych diod tworzących światła do jazdy dziennej. GT86 ma wyróżniającą się sylwetkę coupé o nisko położonym środku ciężkości, wykorzystującą elementy aerodynamiczne w stylu pagody. Kształt drzwi przypomina te z dwumiejscowego modelu 2000GT. Przednie i tylne błotniki zostały wyprofilowane pod kątem lepszej aerodynamiki i bardziej sportowego wyglądu.

Z tyłu pojazdu wprowadzono analogiczne zmiany, które podkreślają nisko zawieszone nadwozie i mocny wygląd. Szerszy i ciemniejszy dyfuzor tworzy wyraźny trapez, który znajduje się na tyle nisko, że zasłania tłumik. Dodatkowo poprawiono aerodynamikę tylnego spojlera i zmodyfikowano tylne reflektory LED, w których wyraźniej zostały podkreślone linie poziome i pojawiły się światłowody zwiększające widoczność auta. Nowe kierunkowskazy również zostały wykonane w technologii LED.

Nowa trójramienna kierownica o bardziej ergonomicznym kształcie i mniejszych wymiarach zapewnia możliwie najwygodniejszy chwyt i ułatwia szybkie manewry. Jej masa zmniejszyła się o 10 procent, a średnica o 3 mm i wynosi teraz 362 mm – jest to najmniejsza kierownica kiedykolwiek zamontowana w samochodzie produkcyjnym Toyoty. Przekrój obręczy został precyzyjnie wyliczony w taki sposób, aby ramiona kierowcy naturalnie opadały lekko do wewnątrz, co zapewnia bardziej sportowe odczucia. Pośrodku znajduje się posrebrzane logo modelu 86, a w wykończeniu powierzchni zastosowano efekt skrawanego metalu. Na kierownicy znajdują się dodatkowe kontrolki do sterowania nowym systemem audio i wyświetlaczem TFT.

Kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala znajduje się na zmodyfikowanej tablicy rozdzielczej z trzema zegarami. Można na nim  sprawdzić informacje o zużyciu paliwa, temperaturze płynu chłodniczego i przejechanej trasie, a także dane związane ze sportową jazdą, np. monitor przeciążenia, wykresy mocy i momentu obrotowego, stoper i czasy okrążeń. Ekran wyświetla także ostrzeżenia, np. o niedomkniętych drzwiach czy niskim poziomie płynu w chłodnicy. Korzystanie z niego ułatwiają przełączniki na kierownicy. Obrotomierz zmodyfikowano w taki sposób, że wartość 7000 obr./min, przy której auto osiąga największą moc, znajduje się na górze wskaźnika.

Na konsoli centralnej znajduje się nowy wyświetlacz o przekątnej 6,1 cala obsługujący multimedia. Zaktualizowany system multimedialny z nawigacją Toyota Touch 2 & Go ma bardziej intuicyjny interfejs użytkownika, oferuje 3-letnią aktualizację map i dostęp do usług internetowych, w tym bieżących informacji o natężeniu ruchu oraz wyszukiwarki Google i serwisu Twitter.

Czarna deska rozdzielcza o jednolitej fakturze ogranicza powstawanie odblasków i odbić. Na konsoli centralnej pojawiły się elementy wykończone materiałem o wzorze włókna węglowego. Osłona tablicy wskaźników może być pokryta skórą, co stanowi uzupełnienie nowych wariantów tapicerki: połączenia czarnej skóry i perforowanej alcantary lub połączenia czerni z czerwoną skórą. Tapicerka materiałowa została również przeprojektowana i zapewnia kierowcy i pasażerowi wygodniejszą jazdę.

Źródło: Toyota

Może Ci się również spodoba