Koenigsegg One:1 – koniec ery supersamochodów?

Muszę wszystkich uspokoić, nie chodzi o kolejny odcinek serialu pt. ,,Normy emisji spalin”. Chodzi o jedną z najważniejszych, najszybszych i najciekawszych premier tegorocznych targów w Genewie. Premierę, którą, przez jej znaczenie, zostawiliśmy sobie na sam koniec. Drodzy Czytelnicy, oto Koenigsegg One:1

GFW_5495jalop

Skąd tak przewrotny tytuł artykułu? Otóż ten niewielki szwedzki producent sportowych samochodów prezentując swoje najnowsze dzieło, przedstawił je jako pierwszy na świecie MEGACAR i nazwa ta nie jest ani trochę przesadzona.

GFW_5466jalop

Nazwa najnowszego modelu, One:1, jest doskonałym wytłumaczeniem przełomowości tego auta. Odpowiada ona stosunkowi mocy (One) do masy (1) najnowszego Koenigsegga. Samochód z wszystkimi płynami oraz połową paliwa waży 1341 kg. Dokładnie ta sama liczba – 1341 określa moc samochodu wyrażoną w koniach mechanicznych. W jednostkacj SI – jest to ponad 1 MW! Należy jeszcze powiedzieć o momencie obrotowym, który wynosi ponad 1000 Nm w zakresie 3 000 – 8 000 obrotów na minutę. Maksymalnie – 1371 Nm.

GFW_5547jalop

Tak znakomite wyniki osiągnięto dzięki zastosowaniu 5 – litrowego silnika V8 z podwójną turbosprężarką o zmiennej geometrii. Jak gigantyczna jest to moc może uświadomić przyspieszenie. Od 0 do 400 km/h (to nie błąd, od zera do CZTERYSTU km/h) samochód rozpędza się w 20 s. Prędkość maksymalna prognozowana jest na ponad 450 km/h.

GFW_5477jalop

Masa została tak zbita głównie dzięki zastosowaniu zintegrowanego nadwozia zbudowanego w całości z włókien węglowych. Konstrukcja jest tak na prawdę pojedynczą częścią, w której zawarte jest wszystko, w tym między innymi bak paliwa. Fakt zastosowania wyłącznie włókien węglowych wymusił – dla osiągnięcia większej wytrzymałości – stosowanie specjalnej wewnętrznej struktury ,,plastra miodu”. Dzięki tym zabiegom cała „rama” waży jedynie 72 kg.

GFW_5509jalop1

Koenigsegg One:1 wyprodukowany będzie w bardzo limitowanej serii. Przy projekcie dość szeroko wykorzystywana jest technologia druku 3D. „Wydrukowane” będą między innymi obudowy turbosprężarek oraz tytanowa końcówka układu wydechowego.

GFW_5571

Felgi Koenigsegg Aircore, skrywające ceramiczne tarcze, wykonane są całkowicie z włókna węglowego w celu obniżenia masy nieresorowanej przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości. Efektem ubocznym jest niesamowita prezencja.

GFW_5459jalop1

Koenigsegg One:1 nie został zaprojektowany aby podjąć grę z najnowszymi supersamochodami, skręcającymi w stronę ekologiii i oszczędzania paliwa, takimi jak: P1, 918 czy La Ferrari. To auto krzyczy: „Oto jest segment Megasamochodów, wykorzystujemy benzynę, a elektryka służy nam do zapalania światła. Kto się odważy nas pobić?”

 

Źródło: Koenigsegg, zdjęcia Jalopnik

Paweł Paszota

Paweł Paszota

Inżynier, pasjonat samochodów, motocyklista.

Może Ci się również spodoba