Nowe Audi SQ5

Nowe Audi SQ5 wyposażono w silnik V6 TFSI o pojemności skokowej 2995 cm3. Jednostka wytwarza moc 354 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna – ograniczona elektronicznie – wynosi 250 km/h. 

Nowa koncepcja spalania zastosowana w tym modelu sprawia, że silnik 3.0 TFSI jest bardzo wydajny. Opiera się ona na tzw. metodzie cyklu B, wykorzystującej wysokociśnieniowe wtryskiwacze umieszczone centralnie w komorach spalania. Skrócony suw sprężania silnika V6 TFSI w ulepszonym procesie spalania, daje wyraźnie większy geometryczny stopień sprężania. W połączeniu z normalną, ale w stosunku do kompresji dłuższą fazą rozprężania, uzyskuje się wyższą sprawność i zwiększa się wydajność silnika. Turbosprężarkę umieszczono w mierzącym 90 stopni rozwidleniu rzędów cylindrów. Znajduje się ona po zewnętrznej stronie cylindrów, obok skrzyni korbowej. Taka koncepcja pozwala na kompaktową konstrukcję i krótkie drogi dolotowe z minimalnymi stratami przepływu. Silnik V6 TFSI waży tylko 172 kg, o 14 kg mniej niż poprzednia jego wersja z kompresorem.

Za transmisję mocy w nowym Audi SQ5 odpowiada szybko i komfortowo przełączająca biegi ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast biegi wyższe mają przełożenia długie, obniżające prędkość obrotową i spalanie. Przy założeniu, że w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select aktywowana jest odpowiednia funkcja, dla osiągnięcia jeszcze bardziej ekonomicznej jazdy, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu przy jeździe z prędkością od 55 do 160 km/h, skrzynia automatycznie przełącza się na wolny bieg.

Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy jeszcze bardziej optymalizuje prowadzenie i wykorzystując dwa stopnie przełożenia, aktywnie rozdziela momenty między kołami osi tylnej. Podczas przyspieszania przy wyjeżdżaniu z ostrych zakrętów, więcej momentu obrotowego przekazuje na tylne koło po zewnętrznej stronie zakrętu, co czyni nowe Audi SQ5 bardziej zwrotnym. Sportowe podwozie dosłownie wciska samochód w zakręt, eliminując najmniejsze nawet oznaki potencjalnej podsterowności. Mechanizmem zarządza się z wykorzystaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, a steruje nim oprogramowanie centralnego sterownika podwozia.

Standardowo, w nowym Audi SQ5 montuje się 20-calowe odlewane z aluminium, z oponami w rozmiarze 255/45. Opcjonalnie, w ofercie dostępne są także felgi 21calowe. Dodatkowo, aby możliwości wyboru był jeszcze większe, Audi Sport posiada w ofercie pięć ekskluzywnych wzorów felg 21-calowych. Przednie hamulce Audi SQ5 przyciągają wzrok lakierowanymi na czarno (w opcji na czerwono), sześciotłoczkowymi zaciskami ozdobionymi logo S i tarczami hamulcowymi o średnicy 350 mm.

Audi SQ5 ma 4671 mm długości, 1893 mm szerokości i 1635 mm wysokości. Rozstaw osi to 2818 mm. Masa własna Audi SQ5 to 1995 kg i w porównaniu do poprzednika zmniejszyła się o 35 kg. Karoserię wykonano z inteligentnej kompozycji materiałów – stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie oraz aluminium.

Bogate wyposażenie seryjne Audi SQ5 obejmuje w m.in. 20-calowe, odlewane z aluminium felgi w stylistyce gwiazdy o pięciu podwójnych ramionach, reflektory diodowe i charakterystyczny dla modeli typu S system kontroli zawieszenia. Elementy wyposażenia standardowego to także stały napęd na cztery koła quattro, ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic, wykonane z kombinacji tkaniny Alcantara i skóry fotele sportowe S oraz trójramienna, skórzana kierownica wielofunkcyjna. Nowe Audi SQ5 3.0 TFSI produkowane będzie w nowo wybudowanych zakładach czterech pierścieni w Meksyku, a w salonach Audi pojawi się w połowie 2017 roku.

Może Ci się również spodoba