Ku*** kosmos: Koenigsegg Gemera czyli 4 osobowe GT z przyszłości

Koenigsegg to synonim wariactwa, marzeń i hipersamochodu. Wczoraj w Genewie, na zamkniętym pokazie, Pan Christian von Koenigsegg zaprezentował światu swoje najnowsze dzieło – Koenigsegg Gemera.

Przed Wami czteroosobowe GT ale w klasie hypercarów. Nazwa pochodzi od dwóch szwedzkich słów: ge (dać) i mera (więcej) co można luźno tłumaczyć jako samochód, który daje więcej ale nic nie odbiera. Cztery silniki, trzy elektryczne i jeden spalinowy. W sumie 1700 KM (!) i 3500 Nm (!!!). Zasięg do 1000 km, z czego 950 na samym benzynowym i tylko 50 km na elektrykach. Masa własna na poziomie 1850 kg (dla porównania Porsche Taycan waży 2880 kg).

Teraz się trzymajcie: 0-100 km/h w czasie 1.9 sekundy, 0-400 km/h w czasie poniżej 20 sekund. Chcecie więcej? Proszę bardzo – na samym prądzie Gemera może jechać do prędkości 350 km/h, w kompletnej ciszy.

Technologia jak kryje się pod tym nadwoziem to istny kosmos. Zacznijmy od silnika spalinowego TFG. Ten skrót pochodzi od jego pieszczotliwej nazwy Tiny Litte Giant. Trzy cylindry, 2.0l, technologia Freevalve (która pozwala niezależnie sterować zaworami ssącymi i wydechowymi). Maksymalnie 600 KM i 600 Nm. Jeden silnik elektryczny napędza bezpośrednio wał korbowy silnika spalinowego i generuje 400 KM i 500 Nm. Dwa kolejne silniki elektryczne napędzają tylną oś (po jednym na koło), 500 KM i 1000 Nm każdy.

Teraz zaczyna się magia, bo Gemera nie ma skrzyni biegów tylko Koenigsegg Direct Drive, który odpowiada za przełożenie napędu i jest efektywniejszy niż zwykła skrzynia czy CVT. Formalnie Koenigsegg Gemera przyspiesza od 0 do 400 km na jednym przełożeniu.

Co ciekawe, mimo 4 miejsc Gemera ma tylko dwoje drzwi. Jak na Koenigsegga przystało otwierają się pionowo do góry. Jak zapewnia Christian von Koenigsegg, dwumetrowe drzwi powinny dać się otworzyć w 95% garaży podziemnych. Poza tym są wyposażone w sensory zapobiegające uderzeniom.

Na sam koniec zostawiłem najważniejszą informację. Koenigsegg Gemera ma więcej cuppolderów niż Nissan Qashqai. Komfortowe i użyteczne. Oto Koenigsegg.

Antoni Niemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Entuzjasta i marzyciel z aparatem dla którego jedyne co się liczy w aucie to emocje. @antniem_

Może Ci się również spodoba