Volkswagen Golf R Variant: czy potrzeba czegokolwiek więcej?

Volkswagen Golf R to praktycznie najlepsze auto ze znaczkiem VW jakie możecie kupić. Wersja kombi, którą tu widzicie dodaje do sportowej natury, prędkości i splendoru dużą dozę praktyczności. Czy mając 300 koni mechanicznych, cztery drzwi, napęd na wszystkie koła i pokaźny bagażnik potrzeba czegoś więcej?

Odpowiedź jest banalnie prosta – nie. Volkswagen Golf R Variant to perfekcyjne auto do użytku na codzień niezależnie od tego, czym jeździliście wcześniej.

Volkswagen Golf R skrywa pod maską jednostkę 2.0l TSI o mocy 300 KM i 380 Nm momentu obrotowego. 0-100kmh? Niewiele ponad 5 sekund. Napęd trafia na wszystkie koła za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni DSG.

Można nie być fanem aut z Wolfsburga (jak ja) ale trzeba przyznać, że Volkswagen potrafi robić samochody. Bardzo dobre samochody. Jak bardzo byście się nie starali, to do jakości wykonania Golfa R nie ma się jak przyczepić. Materiały, spasowanie czy obsługa systemów multimedialnych – wszystko działa, jest intuicyjne i spójne.

Golf R nie jest szybki. Jest przerażająco szybki! Nie chodzi mi o przyspieszenie czy to jak wciska w fotel (bo nie wciska), cała magia Golfa polega na prędkości z jaką możecie podróżować i pokonywać kolejne kilometry. Nie ma znaczenia czy macie przed sobą prostą autostradę, czy kręty fragment odcinka specjalnego na Mazurach. Golf R bez zadyszki będzie dosłownie niszczył kolejne etapy drogi. Wy tylko będziecie skręcali i mocniej wciskali gaz.

Cała ta zabawa nie jest szczególnie angażująca. Przyspieszacie, hamujecie przed zakrętem, wskazujecie kierownicą dokąd chcecie jechać i wciskacie mocniej gaz. Reakcja eRki jest natychmiastowa i pozbawiona jakiejkolwiek dramaturgi. Golf R robi dokładnie to co chcecie, bez zbędnych poślizgów, uślizgów, przechyłów, jęknięć czy skrzypnięć. Jedyny dźwięk o charakterze sportowym dochodzący do Waszych uszu to charakterystyczne prychnięcie z wydechu przy wrzucaniu kolejnego biegu. Gdybyście już na prawdę przesadzali z prędkością to przednie koła pojadą delikatnie szerszym łukiem.

Cała magia jest tak na prawdę ukryta w napędzie Golfa R. Z perspektywy kierowcy nie jesteście w stanie wyczuć, że napędzane są wszystkie cztery koła. Uczucie zza kierownicy jest raczej bliższe przednionapędówce z absolutną trakcją. Cokolwiek byście nie robili samochód pozostanie stabilny, ewentualnie delikatnie podsterowny przy podbramkowych sytuacjach. Nie jest to najbardziej emocjonująca charakterystyka na świecie, ale jestem przekonany, że większość klientów Volkswagena nie szuka ekscytacji a raczej bardzo szybkiego i bezpiecznego środka komunikacji. Dokładnie takim autem jest Golf R. Precyzyjnym, wygodnym i niezwykle szybkim narzędziem do pokonywania kolejnych kilometrów.

Jedną z najbardziej zaskakujących rzeczy, szczególnie przy zwykłym, codziennym użytkowaniu jest komfort. Dziury, nierówności czy nawet kocie łby nie robią na Golfie większego wrażenia. Nasz egzemplarz wyposażony był w opcjonalne zawieszenie DCC (3930PLN), które idealnie tłumi nierówności dla maksymalnego komfortu. Jednocześnie mamy cały czas pełną kontrolę nad autem.

Biorąc pod uwagę to, jak jeździ Golf R, ile miejsca oferuje i jak dobrze sprawuje się w codziennym użytkowaniu hipotetyczny wybór kompaktowego, sportowego samochodu (np. Focus RS, czy Golf R?) wydaje się banalnie prosty – Volkswagen wygrywa prawie na każdym polu. Prawie.

Jakie wady ma Volkswagen Golf R? W zasadzie dwie. Pierwszą z nich jest cena. Najmocniejsze kombi otwiera cennik na poziomie niecałych 167 tys. PLN. Egzemplarz, którym jeździliśmy, wyposażony we wszystko, co sprawia, że jest praktycznie idealnym samochodem to koszt ponad 202 tys. PLN. Za Golfa!

Czy są samochody lepsze od Golfa w poszczególnych kategoriach? Na pewno. Jeśli jednak cena nie jest dla Was barierą i szukacie bardzo szybkiego, niepozornego i przede wszystkim kompletnego samochodu, to nie znajdziecie nic lepszego niż Volkswagen Golf R. W wersji kombi będziecie mogli dodatkowo zabrać ze sobą psa.

Dodatkowe zdjęcia

Volkswagen Golf R Variant

Silnik: 2.0l TSI

Moc:  300 KM przy 5500 – 6200 obr./min.

Moment obrotowy: 380 Nm przy 1800-5500 obr./min

Przyspieszenie 0-100km/h: 5,1 sekundy

Spalanie (średnie na dystansie 980 km): 10,9l/100km

Masa: 1594 kg

Cena: 202 770 PLN

Cena za 1KM: 676 PLN

 

 

Antoni Niemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Entuzjasta i marzyciel z aparatem dla którego jedyne co się liczy w aucie to emocje. @antniem_

Może Ci się również spodoba