Recenzja Assetto Corsa PS4 – najbardziej wyczekiwany symulator trafił na konsole

Jedna z najbardziej wyczekiwanych gier samochodowych, po sukcesie na PeCetach, wreszcie jest dostępna na konsolach. Zobaczcie, czy warto było czekać na Assetto Corsa i jak włoska produkcja radzi sobie z konkurencją.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-85

Jak tym jeździć?

Zanim przejdziemy do fizyki, grafiki i rozgrywki zobaczmy jak jest ze sterowaniem. Spytacie: dlaczego zajmujemy się tematem prowadzenia auta w najbardziej realistycznym symulatorze na świecie za pomocą pada? Ana dlatego, że jest to podstawowy kontroler, jakim dysponują gracze konsolowi. Jednym z cięższych zadań, jakie stoją przed twórcami symulatorów jest odpowiednie przystosowanie sterowania dla graczy korzystających z padów co wiąże się albo z kompromisami w kwestiach fizyki albo kiepskimi doświadczeniami.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-8

W Assetto Corsa nie ma miejsca na kompromisy związane z prowadzeniem

Grać na padzie w Assetto Corsa można i to nawet z całkiem dużymi sukcesami. Przy domyślnych ustawieniach gałka jest bardzo czuła – w tych kilkunastu stopniach wygięcia grzybka mieści się pełny obrót kierownicą od oporu do oporu. Oznacza to, że musimy wykazać się ogromnym wyczuciem i nie lada delikatnością. Bardzo łatwo zbyt mocnym ruchem szarpnąć autem i momentalnie wytrącić je z równowagi. Pisząc o zbyt mocnym ruchu mam na myśli sytuację, w której przechylimy gałkę o 12 zamiast 11 stopni… Jeśli nie zapanujemy nad poślizgiem w zarodku, to odzyskanie kontroli może być praktycznie niewykonalne. Podobnie łatwo jest za mocno skręcić wchodząc się w zakręt co powoduje nieprzyjemną podsterowność.

Praktyka czyni mistrza

Po kilkudziesięciu okrążeniach praktyki jesteśmy w stanie nabrać jako takiej wprawy i minimum wyczucia wystarczającego do sprawnego i szybkiego kierowania autem. Co sprawniejsi gracze będą pewnie w stanie opanować nawet delikatne poślizgi. Tym nie mniej gra za pomocą pada jest trudna i dla wielu osób może okazać się nie tyle wyzwaniem ile wręcz frustracją.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-1

W menu sterowania możemy odnaleźć kilka suwaków, które zmieniają charakterystykę działania pada. Niestety nie znajdziemy żadnego wyjaśnienia, na co wpływają poszczególne opcje ani też nie znajdziemy przycisku do powrotu do ustawień domyślnych. Koniec końców jazda na padzie przypomina ekwilibrystykę na linie między dwoma budynkami – musicie być absolutnie skoncentrowani a i tak podmuch wiatru może Was zrzucić.

Kolejnym minusem jest brak możliwości własnego mapowania przycisków na padzie. Zamiast tego mamy do dyspozycji trzy konfiguracje przygotowane przez twórców. Dla mnie oznaczało to konieczność zmiany nawyków co do przycisków zmiany biegów (w AC wyższy bieg wrzucamy X) a dla wszystkich graczy korzystających z pada oznacza to brak możliwości użycia sprzęgła.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-131

Jak w takim razie wygląda jazda na kierownicy?

Jazda na kierownicy to zupełnie inna bajka. Jeździliśmy na kierownicy Thrustmaster T300RS. Nagle gra odkrywa przed nami drugie dno. Force Feedback działa wręcz wzorowo i z łatwością czujemy na kierownicy co dzieje się z przednimi kołami, kiedy najdziemy na tarkę czy jak przesadziliśmy z prędkością to momentalnie czujemy podsterowność na kierownicy. Delikatna kontra wychodząc z zakrętu na pełnym gazie wymaga wyczucia ale daje masę satysfakcji.

W menu możemy ustawić siły z jakimi będzie działał FF ale, podobnie jak w przypadku pada, nie jesteśmy w stanie ustawić własnego mapowania przycisków i jesteśmy skazani na jedną z trzech przygotowanych konfiguracji.

Tak na prawdę aby w pełni odkryć potencjał Assetto Corsa trzeba grać na kierownicy.

Assetto Corsa to najlepszy symulator

Niezależnie czym sterujecie fakty są takie – Assetto Corsa jest najlepszym symulatorem jaki aktualnie można kupić na konsole. Nawet kierując za pomocą kciuka świetnie czuć masę samochodów i przyczepność opon. Auta zachowują się zwyczajnie. To znaczy prowadzą się dokładnie tak, jak powinny.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-96

Kiedyś miałem przyjemność przejechać się KTM X-Bow. Pamiętam, że przez dość nieprzemyślany manewr odjęcia gazu w szykanie KTM wpadł w spokojny i jednocześnie przerażający poślizg „lecz wszystko dobrze się skończyło”. Ogromnym szokiem była dla mnie chwila, gdy jadąc X-Bowem w Assetto Corsa w podobny sposób odpuściłem gaz na pierwszej szykanie na Imoli – reakcja samochodu była identyczna!

Jadąc za poprzedzającym nas przeciwnikiem zamiast próbować go wyprzedzić można godzinami podziwiać pracę jego zawieszenia. Każda nierówność, tarka, przyspieszenie czy hamowanie sprawia, że auto układa się niezwykle realistycznie.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-130

Kolejnym świetnym smaczkiem jest opcja wybrania ustawień kontroli trakcji i ABS jako „Fabryczne”. Oznacza to, że auto będzie miało dokładnie takie ustawienia jak w rzeczywistości. W przypadku np. Ferrari 458 oznacza to działający ABS i 4 poziomy kontroli trakcji (które można przełączać w czasie jazdy za pomocą R1/RB) natomiast wyścigowy McLaren 650S GT3 ma aż 14 poziomów kontroli trakcji. Klasyczne auta pokroju Forda Escorta naturalnie nie dysponują ani ABSem ani kontrolą trakcji.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-66

Drift!

Ogromną zaletą realistycznej fizyki jest łatwość i „miodność” z jaką można driftować! Tu także widać jak wspaniale w Assetto Corsa działa ForceFeedback. Przy ustawieniach zawieszenia pod drift kierownica odbija wyraźnie szybciej i z innym oporem.

Nie samą jazdą człowiek żyje

W grze dostępnych jest około 90 samochodów. W kilku przypadkach są to zdublowane modele z delikatną różnicą mocy, ustawień zawieszenia etc. (tuningowa wizja twórców). Patrząc na konkurencję w postaci DriveClub, Project Cars (czy Forzy na X One) nie jest to specjalnie imponująca liczba pojazdów. Z drugiej strony wśród dostępnych samochodów znajdziemy wiele perełek: E30 M3, Lotus Evora S, McLaren F1 i P1, klasyczny Ford GT40 czy Lamborghini Countach. Macie ochotę na trochę klimatu kultowego DTM? Proszę bardzo: Alfa Romeo 155 TI V6 obok BMW E30 M3 Group A i Mercedesa 190E Evo II.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-78

Ferrari <3

Twórcy odpowiedzialni za Assetto Corsa to Włosi więc nie mogło zabraknąć Ferrari. Wśród aut z czarnym koniem na masce możemy wybrać m.in. ikonę lat 80 czyli F40 nowoczesne 488 GTB czy kosmiczne wręcz FXX K lub La Ferrari. Tylko pomyślcie – wyścig na Monzy w stawce złożonej z kilku P1, Pagani Huayra i La Ferrari. Coś pięknego!

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-108

Auta można niszczyć i to na różne sposoby. Co ciekawe można też rozsadzić opony jeśli za długo będziemy palić gumę lub latać bokiem.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-20

Do naszej dyspozycji twórcy oddali 11 lokalizacji w kilku konfiguracjach: Nurburgring (zarówno GP jak i Nordshleife), Monza (+ historyczna pętla), Brands Hatch, Spa, Barcelona, Silverstone, Mugello, Imola, Zandvoort oraz Vallelunga. Ten ostatni to tor testowy ekipy Kunos Symulazioni odpowiedzialnej za Assetto Corsa.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-116

Podobnie jak z dostępnymi samochodami liczba tras nie jest specjalnie imponująca. Z drugiej strony, odnajdziemy tu perełki niedostępne nigdzie indziej jak np. historyczna Monza czy Północna Pętla w konfiguracji takiej, jaka jest dostępna na co dzień czyli ruszamy z parkingu, przejeżdżamy przez bramki i szykaną ze słupków wyjeżdżamy na prostą. Takie smaczki tworzą Assetto Corsa. Widać, że to gra przygotowana przez entuzjastów dla entuzjastów. Wszystkie trasy (poza Zandvoort) zostały laserowo zeskanowane co sprawia, że czujemy każdą nierówność, tarkę, pochylenie czy uskok.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-30

Wszystko jest tylko atmosfery nie ma

Assetto Corsa to zdecydowanie najlepszy symulator dający masę satysfakcji po prostu z jeżdżenia. Takie też było założenie włoskiego studia, które jest odpowiedzialne za tę produkcję – dostarczyć najlepszy symulator prowadzenia samochodów. Ale jednak jako całość jest to dość słaba gra.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-45

To czego brakuje w Assetto Corsa to przede wszystkim jakakolwiek kariera. Od początku mamy dostępne wszystkie auta oraz wszystkie tory więc nie musimy nic zdobywać ani odkrywać co samo w sobie nie jest złe. Podobne rozwiązanie znajdziemy w konkurencyjnym Project Cars ale tam mamy możliwość rozgrywania sezonów wyścigowych (a co za tym idzie przeżywania wielu emocji z wyścigu na wyścig, walki o punkty etc.). Assetto Corsa w ramach kariery proponuje nam różne wyzwania – wyścigi, czasówki czy drift. Fajnie, że coś jest ale totalnie pozbawione jakiegokolwiek klimatu. Jeśli nie jesteście mega fanami jazdy i wyścigów to możecie szybko się znudzić. Assetto Corsa to idealna gra by wybrać samochód, tor i jechać. Wyścig, drift czy może walka z czasem – co tylko chcecie.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-132

W grze oprócz kariery mamy dostępne kilka trybów:

  • Trening – wolna jazda
  • Szybki Wyścig – wybieramy samochód, trasę, kilka ustawień i jedziemy.
  • Weekend wyścigowy – pełny weekend z treningami, kwalifikacjami i wyścigiem.
  • Hotlap – walka za czasem. Zaczynamy jazdę z limitem czasowym i dostajemy bonusy za dojechanie do kolejnego sektora toru. Jeździmy tak długo, aż skończy się nam czas
  • Próba czasowa – Ty, samochód, tor i stoper. Tylko i aż tyle.
  • Drift – jazda bokiem na punkty po specjalnym torze. Podobnie jak w przypadku HotLap mamy limit czasowy.

Są jeszcze Eventy Specjalne czyli miks powyższych z kombinacjami samochód+tor i specyficzną nazwą jak np. Brytyjska wyścigowa zieleń czyli próba czasowa McLarenem 650S GT3 na torze Silverstone.

Co ciekawe po przejechaniu mety w wyścigu jeszcze przez chwilę mamy kontrolę nad autem po czym… w magiczny sposób jesteśmy teleportowani do pitstopu.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-128

Wyścigi online

Tryb online jest ale w dość specyficznej wersji. Mamy dostęp do przygotowanych przez dewelopera serwerów z konkretnymi kombinacjami samochody+tor+tryb jazdy+ustawienia. Jeśli chcecie np. pościgać się ze znajomymi we własnym lobby to takiej możliwości na dzień dzisiejszy nie ma. Musicie próbować wszyscy wejść na ten sam, konkretny serwer co nie jest takie trudne bo tłumów chętnych do jazdy online niestety nie ma. Nie oznacza to, że tryb sieciowy jest bez sensu. Najlepiej bawiłem się na serwerze oznaczonym jako TrackDay. Miłe ściganie bez napinki na słynnej Północnej Pętli. Jak ktoś wypadł czy się obrócił to pozostali czekali, tak by móc w grupie lecieć dalej. Kapitalny klimat i świetna zabawa.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-83

Grafika i dźwięk

Od strony graficznej jest poprawnie a nawet dobrze. Samochody prezentują się bardzo ładnie choć momentami wyglądają dość sztucznie i komputerowo. Konkurencyjne produkcje na pewno radzą sobie lepiej ale na pewno nie jest tak, że w Assetto Corsa gra się pomimo grafiki. Wnętrza są dokładne, z działającymi zegarami i wyświetlaczami (choć w niektórych samochodach non-stop świeci się rezerwa). W odkrytych samochodach, takich jak KTM X-Bow czy bolidy, możemy dokładnie patrzeć na pracę przedniego zawieszenia.

Jak wspomniałem wcześniej Assetto Corsa pełna jest smaczków dla entuzjastów jak np. brud, który pojawia się na samochodzie w miarę jeżdżenia (głównie kurz i guma w okolicach kół i na bokach).

Troszkę słabiej prezentują się tory a w zasadzie ich otoczenie. Nie ma się co dziwić, ponieważ od razu wiadomo było, że tak będzie. Deweloperom odpowiedzialnym za Assetto Corsa od początku zależało na tym, by przy przejściu na konsolę nie ucierpiała fizyka gry. Tym, co zostało zredukowane ze względu na ograniczenia mocy obliczeniowej konsol to właśnie efekty wizualne.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-93

Niestety nie uświadczymy też dynamicznych warunków pogodowych ani zmiennej pory. Wybieramy tylko godzinę (w zakresie 8–19) i choćbyśmy jeździli cały dzień warunki będą identyczne.

Od strony dźwiękowej jest dużo lepiej. Wyraźnie słychać różnicę w odgłosach poszczególnych samochodów, świst turbiny, małe kamyczki uderzające o podwozie czy pisk opon pracujących na granicy przyczepności.

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-50

Podsumowanie

Czy są lepsze gry wyścigowe dostępne na konsole? Tak. Oferują więcej tras, więcej samochódów, ciekawsze wyzwania i mają nieporównywalnie lepszy klimat. Ale jeśli kochacie jazdę samochodem to żadna inna gra nie da Wam takiej radości jak Assetto Corsa. Pomimo tych wszystkich wad, o których pisałem, nie potrafię i nie chcę przestawać jeździć i grać w AC. Od początku w założeniu twórców jazda miała dawać masę radości i to założenie udało się zrealizować w 100%. Graczom szukającym rozrywki radziłbym spojrzeć na konkurencyjne tytuły ale fanom jazdy, samochodów i ścigania Assetto Corsa mogę polecić z czystym sumieniem. Nie będziecie zawiedzeni.

Bonusowe screeny:

2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-2 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-3 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-10 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-16 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-38 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-40 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-42 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-43 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-47 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-48 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-54 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-55 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-60 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-89 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-113 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-114 2016_Assetto_Corsa_PS4_SportStandard-129

Antoni Niemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Entuzjasta i marzyciel z aparatem dla którego jedyne co się liczy w aucie to emocje. @antniem_

Może Ci się również spodoba