JEŹDZILIŚMY: Volvo S60 T6

Oto Volvo S60 – z pozoru zwyczajna, mała limuzyna, jednak konfigurując S60 można zaznaczyć kilka opcji, które sprawią, że dostaniemy samochód wygodny, szybki i dostarczający wielu emocji. Szczególnie ta ostatnia cecha sprawia, że przyglądamy mu się bliżej.

2013_Volvo_S60_T6-17

Jakiś czas temu jeździliśmy poprzednim Volvo S60, ze słabszym silnikiem T5 i pakietem R-Desing. Samochód nie przypadł nam do gustu (poza wspaniałym układem kierowniczym) dlatego do poliftowego Volvo podchodziłem raczej sceptycznie. Jak się okazuje zupełnie niepotrzebnie.

2013_Volvo_S60_T6-27

Stylistycznie poliftowa „eSsześciedziątka” wygląda dojrzalej i bardziej dostojnie. Materiały wewnątrz nie przypominają pianki do pływania i są miłe w dotyku. Szwedzi tak na prawdę nie dokonali spektakularnych zmian, ale poprawili detale, co bardzo pozytywnie wpłynęło na odbiór całego auta.

2013_Volvo_S60_T6-31

Wersję T6, którą jeździliśmy, napędza sześciocylindrowy, rzędowy motor o mocy 304KM i momencie obrotowym 440 Nm. W pewnym sensie możemy nazwać tę jednostkę kultową, gdyż już wiadomo, że Volvo wycofuje się z tak dużych silników i będzie miało w ofercie tylko czterocylindrowe jednostki ze względu na normy emisji spalin.

2013_Volvo_S60_T6-22

Zostawmy te ekowizje i wróćmy do naszego egzemplarza. Napęd trafia na wszystkie cztery koła za pośrednictwem klasycznej automatycznej, szcześciostopniowej skrzyni biegów.

2013_Volvo_S60_T6-15

Automat z konwerterem momentu wykazuje się większym komfortem działania podczas jazdy, kosztem szybkości zmiany biegów. Skrzynia nie jest bardzo wolna, ale nie spodziewajmy się prędkości skrzyń dwusprzęgłowych.

2013_Volvo_S60_T6-24

W trybie manualnym biegi możemy zmieniać za pośrednictwem łopatek umieszczonych przy kierownicy. Z tyłu wykończone są skórą co czyni je miłymi w dotyku i daje oparcie dla naszych palców.

2013_Volvo_S60_T6-20

Opcjonalne sportowe, usztywnione i utwardzone zawieszenie nie rujnuje w żadnym wypadku komfortu podróżowania. Jednocześnie czuć, że całe auto jest bardziej zwarte i mniej przechyla się na zakrętach.

2013_Volvo_S60_T6-30

Rzut oka pod maskę zdradza, że „luksusowe” Volvo ma w sobie duszę sportowca. Nad silnikiem dumnie prezentuje się stylowa rozpórka kielichów z logo R-Design.

2013_Volvo_S60_T6-33

Żebyśmy nie mieli wątpliwości co to za auto na tylnej klapie odnajdziemy wielki napis wskazujący na luksusową limuzynę…

2013_Volvo_S60_T6-34

… a zaraz nad nim, jakby na przekór, delikatny spojler.

2013_Volvo_S60_T6-5

Stały napęd na cztery koła sprawia Napęd na cztery koła realizowany jest za pośrednictwem sprzęgła Haldex V generacji co oznacza, że napędzana jest głównie przednia oś a tylna oś dołącza się gdy zajdzie taka potrzeba. Podobne rozwiązanie znajdziemy np. w Audi S3. W codziennej jeździe takie sprawdza się to bardzo dobrze i niezależnie od warunków panujących na drodze „eSsześćdzieśiatka” radzi sobie wyśmienicie. Dodatkowo przy słabszej przyczepności pozwala na odrobinę zabawy.

2013_Volvo_S60_T6-10

Teoretycznie układu ESP nie można całkowicie dezaktywować jednak nie jest to większym problemem.

2013_Volvo_S60_T6-8

Tak długo, jak długo będziemy trzymali nogę na gazie i postępowali racjonalnie elektronika nie będzie się mieszać. Gdy tylko nasze ruchy staną się niepewne, wychylimy się za bardzo lub też gwałtownie puścimy gaz ESP wkroczy do gry i uratuje nas z opresji.

2013_Volvo_S60_T6-7

Wyczucie granicy interwencji wymaga chwili praktyki. Gdy jednak opanujemy tę sztukę odkryjemy niesamowitą radość z pozostawania w swego rodzaju szarej strefie – poza granicą bezpieczeństwa, a jeszcze przed interwencją systemów.

2013_Volvo_S60_T6-14

Jedyną zmianą na minus względem poprzednika jest zastosowanie elektrycznego wspomagania. Co z tego, że mamy do wyboru trzy tryby pracy, które zmieniają opór z jakim pracuje kierownica skoro w żadnym z nich nie mamy absolutnie żadnego pojęcia co dzieje się z przednią osią?

2013_Volvo_S60_T6-21

Mogę się zgodzić, że nie potrzebujemy tu odczuć i bezpośredniego połączenia jak w ostrym hothatchu. Tyle tylko, że Volvo potrafi zrobić bardzo dobry układ kierowniczy, dlaczego więc zmienili go na gorszy…?

2013_Volvo_S60_T6-3

Co więcej przy szybkich manewrach, kiedy dużo kręcimy z jednej strony w drugą (np. przekładając się z pięknego, prawego zakrętu w ciaśniejszy lewy) opór na kierownicy całkowicie ustaje i powraca po chwili.

2013_Volvo_S60_T6-29

Aktywny tempomat to nic nowatorskiego w dzisiejszych czasach i wiele aut korzysta z tego rozwiązania. Volvo jednak, mimo kilku spektakularnych wpadek na prezentacjach tego systemu, pozostaje liderem w kwestii działania jego działania.

2013_Volvo_S60_T6-28

Chodzi o to, że system działa praktycznie niezauważalnie. Gdy np. podróżujemy sobie z zadaną prędkością i przed nas wiedzie inne auto to S60 delikatnie i bardzo spokojnie odejmie gazu zamiast gwałtownie hamować i wprowadzać niepokój jak ma to miejsce w przypadku innych marek. Chapeau bas Volvo!

2013_Volvo_S60_T6-36

Komputer pokładowy w Volvo pracuje pod kontrolą systemu Android i daje nam dostęp do różnych aplikacji takich jak Facebook czy Twitter oraz muzycznej Spotify.

2013_Volvo_S60_T6-37

Sprawdziliśmy tę ostatnią – potwierdzamy, działa wyśmienicie! Odtwarza piosenki bez problemu i umożliwia pobranie ich do pamięci auta, żebyśmy mogli słuchać naszych ulubionych wykonawców nie mając dostępu do internetu.

2013_Volvo_S60_T6-35

Wewnątrz nic nie zdradza, że siedzimy w aucie, które w kwestii dynamiki może śmiało konkurować choćby z Audi S4. Kremowe skóry, wykończenia w aluminium czy  drewnie to klimaty bliższe luksusowi niż sportowym emocjom.

2013_Volvo_S60_T6-25

I w tym tkwi moim zdaniem magia S60 T6. To doskonała alternatywa dla niemieckich rywali pozwalająca w pozytywny sposób wyróżnić się z tłumu. Opcjonalnie można zamówić fabryczny pakiet tuningowy Polestar, który podnosi moc o 25 KM i moment o 40 Nm czyniąc z niepozornego Volvo jeszcze szybszą maszynę.

2013_Volvo_S60_T6-39

Pozornie zwyczajna, prawdziwie wygodna limuzyna potrafi dostarczyć emocji i przewieźć nas szybko wtedy, gdy tego potrzebujemy pozostając wygodnym środkiem transportu gdy nie zależy nam na czasie. Niebanalna mieszanka stylu, komfortu i emocji – takie jest Volvo S60 T6.

Volvo S60 T6

Silnik: 3.0T R6

Moc:  304 KM przy 5600 obr./min.

Moment obrotowy: 440 Nm przy 2100-4200 obr./min

Przyspieszenie 0-100km/h: 5,9 sekundy

Opony: Pirelli SottoZero 235/40R18 z przodu i z tyłu

Spalanie (średnie na dystansie 907 km): 12,5l/100km

Masa: 1782 kg

Cena: 242 030 PLN

Cena za 1KM: 796 PLN

Antoni Niemczynowicz

@ANiemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Fotografuję, jeżdżę i cieszę się każdą chwilą za kierownicą

Może Ci się również spodoba

  • Hip

    To Volvo nie ma stałego napędu na 4 koła !!!! Karygodny błąd autorów tego artykułu każe podejrzewać że są po prostu niedoinformowani. Mało tego żaden z obecnych modeli Volvo nie ma stałego napędu na 4 koła. Napęd ten jest tu realizowany (jak i w pozostałych modelach volvo) przez sprzęgło Haldex V generacji które to rozwiązanie nie jest stałym napędem tylko dołączanym, napędzane są koła przednie a w razie uślizgu dołączany jest tył. Takie rozwiązanie choć w 90% wystarczające nigdy nie dorówna stałemu napędowi na 4 koła stosowanemu np w Subaru czy Audi. Pozdrawiam.

  • sportstandard

    Karygodny błąd poprawiony, dzięki za czujność!

  • kem

    Hip, dobrez byloby poczytac troche o Haldexie V zanim napisze sie komentarz w tak pewnym tonie… Haldex jest STALYM napedem! Ok 90-98% (w zaleznosci od marki/modelu) trafia na przod (nie 100%!), czyli pozoztsale 2-10% na tyl.
    Gdy elektonika „podejrzewa” ze MOZE dojsc do poslizgu przekazuje plynnie wiecej sily napedowej na tylne kola bez czekania na poslizg! Np podczas ruszania z miejsca naped „profilaktycznie” przekazywany jest na tyl aby nie doszlo do ewentualnej utraty przyczepnosci na przedniej osi…

  • Hip

    Masz racje, nie dopisałem tego istotnego szczegółu choć wiedziałem o tym :-) Pozdrawiam