JEŹDZILIŚMY: Subaru BRZ

Wspólny projekt Subaru i Toyoty praktycznie od razu został okrzyknięty jednym z najlepszych aut sportowych na rynku. Niecały rok po polskiej premierze przyglądamy się Subaru BRZ – czy wciąż zasługuje na ten tytuł czy może wcześniejsze zachwyty to tylko efekt zachłyśnięcia się pierwszym wrażeniem? 

Subaru_BRZ-12

Trzeba przyznać, że pierwsze wrażenie jest niesamowite. Sportowa, agresywna, niska sylwetka czy drzwi pozbawione ramek składają się na obraz rasowego coupe.

Subaru_BRZ-16

Pozycja wewnątrz jest wyśmienita – siedzimy nisko, fotele dobrze przytrzymują tułów a ustawiona prawie prostopadle względem podłoża kierownica idealnie leży w dłoniach.

Subaru_BRZ-26

Warto zauważyć, że BRZ i GT86 nie są autami identycznymi a zmiany nie ograniczają się jedynie do drobnych detali stylistycznych.

Subaru_BRZ-25

Różne są opony oraz nastawy zawieszenia – BRZ jest minimalnie sztywniejsze niż GT86. Te małe, subtelne różnice znacząco wpływają na prowadzenie i charakterystykę ale wrócimy do tego później.

Subaru_BRZ-2

Materiały marketingowe też nie są identyczne: można się z nich dowiedzieć, że środek ciężkości w GT86 jest niżej położony niż w Porsche Cayman.

Subaru_BRZ-5

Ten sam środek ciężkości w przypadku Subaru BRZ jest niżej położony niż środek ciężkości w Ferrari 458 Italia. Ambitni mierzą wyżej.

Subaru_BRZ-36

Pod maską pracuje czterocylindrowy, dwulitrowy boxer produkcji Subaru. Wolnossący motor wytwarza 200KM i 205Nm.

Subaru_BRZ-23

Patrząc na suche osiągi można spokojnie powiedzieć, że Subaru nie jest autem dynamicznym. Co więcej podczas jazdy zdecydowanie brakuje mu zrywności i lekkości przyspieszania.

Subaru_BRZ-13

Co gorsza nie brzmi nawet podobnie do tego, czego oczekuje się od boxera Subaru. Na wolnych obrotach sprawia wrażenie jakby zaraz miał się rozpaść.

Subaru_BRZ-28

Z kolei podczas przyspieszania wyje niesamowicie jakby napędzanie stosunkowo lekkiego auta było dla niego za dużym i bardzo nieprzyjemnym, wysiłkiem.

Subaru_BRZ-22

Maksymalny moment jak i moc osiągane są przy wysokich obrotach – odpowiednio przy 6400obr./min. oraz przy 7000obr./min. W związku z tym podczas zwykłej, codziennej jazdy Subaru sprawia wrażenie bardzo powolnego auta. Jednak gdy tylko wskazówka obrotomierza zawędruje w okolice czerwonego pola BRZ dostaje wigoru.

Subaru_BRZ-15

Utrzymanie BRZ na wysokich obrotach jest nie lada wyzwaniem. W niektórych zakrętach drugi bieg jest niewystarczający, z kolei „na trójce” silnikowi brakuje momentu i mocy.

Subaru_BRZ-30

Toyota GT86 określana są jako idealne auta do latania bokiem. Niska masa, tylny napęd, seryjna szpera i opony o stosunkowo niskiej przyczepności (identyczne jak te montowane w Priusie!).

Subaru_BRZ-21

Jak wspomniałem wcześniej w Subaru seryjnie montowane są inne, bardziej przyczepne opony ze stajni Pirelli (w prezentowanej wersji Sport są one dodatkowo szersze niż te z GT86).

Subaru_BRZ-40

Na zwykłych drogach, przy rozsądnych prędkościach zabawy z nadsterownością nie są takie proste.

Subaru_BRZ-7

Niski moment obrotowy nie pozwala zwyczajnie wyprostować prawej stopy i czekać na nadsterowność.

Subaru_BRZ-8

Każdy zakręt wymaga przemyślenia i świadomego podejścia niezależnie od tego, czy chcemy pokonać go efektywnie czy efektownie.

Subaru_BRZ-38

Na suchej nawierzchni musimy na prawdę agresywnie i z dużą dozą pewności siebie zaatakować zakręt by wyrzucić tylną oś poza obrany tor jazdy.

Subaru_BRZ-19

Dzięki seryjnie montowanej „szperze” możemy łatwo kontrolować wychylenie i tor jazdy gazem.

Subaru_BRZ-9

Jeśli zależy nam na efektywności to sprawa jest prostsza. Przód jest bardzo bezpośredni i łatwo wchodzi w zakręt. Po wciśnięciu gazu czuć jak tylne zewnętrzne koło dostaje obciążenia ale nawet w szybszych, trójkowych zakrętach przenosi całą moc na asfalt bez uślizgu.

Subaru_BRZ-3

Lepsze opony pozwalają bardziej polegać na hamulcach. Możemy hamować później i mocniej.

Subaru_BRZ-6

Dzięki prawie idealnemu rozkładowi masy pomiędzy osiami BRZ jest autem bardzo posłusznym i przewidywalnym. Ruchami prawej stopy możemy zacieśniać linię wedle uznania.

Subaru_BRZ-24

Jak na tylnonapędowe coupe przystało wszystkie ronda możemy śmiało pokonać w pełnym wychyleniu ku uciesze swojej i gapiów.

Subaru_BRZ-11

BRZ niewątpliwie jest ciekawym autem dzięki sportowej duszy, dynamicznej sylwetce oraz napędowi na tylne koła.

Subaru_BRZ-10

Gdyby miało turbodoładowany silnik i wyższy moment byłoby autem niesamowitym a przede wszystkim – konkurencyjnym.

Subaru_BRZ-14

Z drugiej strony może warto spojrzeć na BRZ jako na bazę do dalszych modyfikacji? Niewątpliwie umiejętności wykorzystania całej mocy (dobry tor jazdy, opanowanie masy, utrzymanie prędkości i obrotów) zaprocentują kiedy przesiądziemy się do czegoś mocniejszego.

Subaru_BRZ-34

Jednak ktoś, kto ponad tylny napęd ceni szybkość i osiągi za te pieniądze znajdzie na rynku dużo ciekawszą (czytaj szybszą) opcję jak choćby Peugeot RCZ czy niesamowite Megane RS.

Subaru_BRZ-37

Z drugiej strony szybkość nie zawsze jest najważniejsza. Czasem czysta radość płynąca z tylnego napędu i rondo pokonane „bokiem” są tym czego nam trzeba a czego szybsi rywale nie oferują.

Subaru BRZ

Silnik: 2.0 Boxer

Moc:  200 KM przy 7000 obr./min.

Moment obrotowy: 205 Nm przy 6400-6600 obr./min

Przyspieszenie 0-100km/h: 7,6 sekundy

Opony: Pirelli 215/45R17 z przodu i z tyłu

Spalanie (średnie na dystansie 1212km): 8,3l/100km

Masa: 1248 kg

Cena: ok. 133 245 PLN (31 500 euro)

Cena za 1KM: 666 PLN

Antoni Niemczynowicz

@ANiemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Fotografuję, jeżdżę i cieszę się każdą chwilą za kierownicą

Może Ci się również spodoba