JEŹDZILIŚMY: Clio RS EDC 200 Cup

Nowe Clio RS chcąc, nie chcąc musi zmierzyć się z legendą poprzednika, który bezapelacyjnie wyznaczał standardy w kategorii hothatch. Dodatkowo w zeszłym roku pojawiło się kilku znaczących konkurentów w tym segmencie. 

Clio_RS_2013-7

Pierwszy rzut oka na nowe Clio wystarczy, by zrozumieć, że to auto zbudowano w myśl innej koncepcji niż poprzednika.

Clio_RS_2013-9

„eReSka”,podobnie jak zwykłe Clio, występuje tylko i wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej.

Clio_RS_2013-13

Ten egzemplarz wyposażony jest w pakiet Cup: sztywniejsze zawieszenie, czarne obręcze w rozmiarze 18 cali oraz czerwone zaciski hamulcowe.

Clio_RS_2013-5

Wewnątrz czuć nową jakość. Miłe w dotyku materiały, ładne spasowanie, smaczki stylistyczne jak np. czerwone pasy bezpieczeństwa …

Clio_RS_2013-31

… czy duży, dotykowy wyświetlacz zdecydowanie podnoszą prestiż kabiny.

Clio_RS_2013-10

W momencie premiery Clio RS wzbudziło dużo kontrowersji z dwóch powodów.

Clio_RS_2013-30

Pierwszy: turbodoładowany silnik 1.6 w miejsce kultowej, wolnossącej, dwulitrowej jednostki kochającej wysokie obroty.

Clio_RS_2013-32

Drugim powodem była dwusprzęgłowa skrzynia EDC, która jest jedyną dostępną opcją.

Clio_RS_2013-21

Dzięki umieszczeniu łopatek przy kierownicy możemy całą swoją uwagę skupić na dobraniu odpowiedniego toru jazdy.

Clio_RS_2013-14

Warto jednak nowej „eReSce” dać szansę i spróbować zrozumieć jej nowy charakter.

Clio_RS_2013-19

Na tunelu środkowym umieszczono przycisk „R.S.”, który aktywuje tryb sport: na zestawie wskaźników pojawia się zielona lampka Renault Sport, wyostrza się reakcja na pedał gazu a skrzynia EDC zmienia biegi szybciej i nieco agresywniej. Dłuższe przytrzymanie guzika dodatkowo odłącza systemy stabilizacji toru jazdy.

Clio_RS_2013-36

Nowy silnik 1.6 Turbo produkuje 200KM (identycznie jak poprzedni) i 240Nm (+35Nm). Jego dźwięk jest poprawny z lekką nutką agresji – słyszysz, że masz do czynienia z małym sportowcem ale nie jest on nachalny.

Clio_RS_2013-37

Od pierwszego wciśnięcia gazu czuć, że auto jest dynamiczne a to za sprawą momentu obrotowego dostępnego już od 1750 obrotów na minutę. Niektórzy powiedzą, że samochód stracił tę magię wysokoobortowej maszyny ale w codziennym użytkowaniu takie rozwiązanie jest po prostu bardziej użyteczne.

Clio_RS_2013-24

Po wciśnięciu gazu następuje moment zawahania, podczas którego rozkręca się turbina po czym wskazówka obrotomierza ochoczo pnie się w górę aż do sześciu tysięcy obrotów. Blisko tej granicy wspomniana wcześniej lampka „Renault Sport” przybiera czerwony kolor a do naszych uszu dociera dźwięk przypominający o zmianie biegu.

Clio_RS_2013-20

Palcem prawej dłoni przyciągam łopatkę do zmiany biegu. Pojawia się nieznaczne opóźnienie pomiędzy pociągnięciem manetki a zmianą przełożenia. Konkurencyjna skrzynia DSG radzi sobie na tym polu znacznie, ale to znacznie lepiej.

Clio_RS_2013-23

Ogromną zaletą Clio RS jest zawieszenie. Pomimo pakietu Cup nie było bardzo sztywne i znakomicie radziło sobie z nierównościami i nie powodowało nerwowych reakcji i podskoków auta.

Clio_RS_2013-16

To duża przewaga na dogach o słabszej i nierównej nawierzchni.

Clio_RS_2013-27

Możemy dużo śmielej atakować  zakręty bez obaw o utratę kontaktu kół z nawierzchnią.

Clio_RS_2013-29

Jednak po kilku seriach ciasnych, dwójkowych zakrętów przedzielonych krótkimi prostymi hamulce Clio potrzebowały chwili odpoczynku.

Clio_RS_2013-34

Powiedzmy sobie szczerze: nowe Clio RS nie jest następcą ostrego hothatcha, nie ma w sobie jego duszy. Jest zbudowane wedle innej koncepcji.

Clio_RS_2013-6

Druga para drzwi,  zawieszenie, przyjemne, wygłuszone wnętrze, półautomatyczna skrzynia – są to cechy zdecydowanie na plus.

Clio_RS_2013-18

Tylko w małych sportowych autach to nie komfort i codzienna praktyczność są najważniejsze.

Clio_RS_2013-1

Dla fanów Renault Sport nowe Clio RS jest niestety ofiarą kompromisu pomiędzy emocjami a codzienną praktycznością ze stratą dla tych pierwszych.

Clio Renault Sport 200 Turbo EDC Cup

Silnik: 1.6 Turbo, R4

Moc:  200 KM przy 6000 obr./min.

Moment obrotowy: 240 Nm przy 1750 obr./min

Przyspieszenie 0-100km/h: 6,7 sekundy

Opony: Dunlop Sport Maxx RT 205/40R18 z przodu i z tyłu

Spalanie (średnie na dystansie 733 km): 9,7l/100km

Masa: 1204 kg

Cena: 99 900 PLN

Cena za 1KM:  499 PLN

Tekst: Antoni Niemczynowicz

@ANiemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Fotografuję, jeżdżę i cieszę się każdą chwilą za kierownicą

Może Ci się również spodoba