JEŹDZILIŚMY: Audi SQ5 3.0 TDI

Pierwszy raz na łamach SportStandard.pl prezentujemy samochód napędzany silnikiem diesla, do tego SUVa. Takie połączenie na pewno nie przywodzi na myśl sportowych emocji. Z drugiej strony Audi od kilku lat dumnie pokazuje, że silniki wysokoprężne mają rację bytu w sporcie wygrywając wyścig LeMans.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-7

Tym, co wyróżnia SQ5 od zwykłego, nudnego SUVa to delikatnie obniżone, sztywniejsze zawieszenie oraz kilka smaczków stylistycznych wewnątrz i na zewnątrz.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-10

Jak na prawdziwego SUVa przystało „małe” (w porównaniu do Q7) Audi bardzo przyjemnie radzi sobie w lekkim terenie.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-11

Rozmoknięte drogi dojazdowe z jednej strony są naturalnym środowiskiem dla SUVów (małych czy dużych) z drugiej SQ5 ma jednak aspiracje sportowe. W każdych warunkach radzi sobie wyśmienicie i nawet zjazd z twardych, równych dróg nie stanowi dla niego najmniejszego problemu.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-3

Podwyższone zawieszenie (względem zwykłych osobówek), nawet pomimo usztywnień i obniżenia względem Q5, zapewnia komfortową i wręcz beztroską podróż po szutrowych czy błotnistych drogach.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-9

Napęd quattro, znak rozpoznawczy Audi, powoduje, że absolutnie nie musimy martwić się o warunki na drodze. Możemy wygodnie usadzić się w fotelu i pokonywać kałuże czy nawet lekki teren zupełnie nie zastanawiając się, czy przypadkiem nie zakopiemy auta na następnym zakręcie.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-4

Jak na prawdziwego SUVa przystało, a takim niewątpliwie jest Audi SQ5, jego drugą naturą są twarde drogi i miejskie rejony. Większe koła, niebanalny lakier i wysoka pozycja za kierownicą zadbają o to, byśmy nie zginęli w gąszczu zwykłych aut.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-13

Trzylitrowa jednostka jest jedną z kultowych w gamie Audi i dostępna jest w prawie każdym modelu z czterema kręgami na masce.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-12

Charakterystyka silnika 3.0 TDI pracującego pod maską SQ5 przypomina bardziej silnik benzynowy, czyli możemy go kręcić wysoko by wykrzesać z niego wszystkie konie mechaniczne.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-18

Muszę przyznać, że SQ5 prowadzi się bardzo stabilnie i z perspektywy kierowcy nie czuć ani większych gabarytów ani wyżej ustawionego środka ciężkości. Całe auto zdaje się być niezwykle zwarte, szczególnie przy dynamicznym pokonywaniu kilku zakrętów.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-14

Nie musimy obawiać się, że nadwozie będzie przechylać się z prawej do lewej jak okręt na sztormie – nic takiego nie ma miejsca co z kolei przekłada się na większą pewność prowadzenia – jak na miniSUVa SQ5 prowadzi się bardzo przyjemnie.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-6

Wiemy, że mały SUV bardzo dobrze radzi sobie w mieście i równie dobrze porusza się po nieutwardzonych drogach. Tylko czy na prawdę potrzeba do tego SUVa? Niestety nie odnalazłem w nim sportowych emocji nawet pomimo mocnego silnika i sztywniejszego zawieszenia.

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-1

Szybki rzut oka na ofertę Audi pozwala zauważyć dużo ciekawszą propozycję w podobnym przedziale cenowym. Audi A6 Allroad Quattro. Z tym samym silnikiem oraz podobnym wyposażeniem co SQ5, wygląda zdecydowanie lepiej i nie jest SUVem (dla mnie to akurat zaleta).

2014_Audi_SQ5_SportStandardPL-16

Wniosek z tego taki, że SQ5 jest trochę nijaki – faktycznie za literką S poszły delikatne zmiany zawieszenia ale patrząc na całokształt to trochę za mało, by dawać sportowe emocje. Otrzymujemy praktyczność wynikającą z podwyższonego zawieszenia ale to dostaniemy także w zwykłym Q5. Chyba, że lubimy większe auta i prestiż literki „S” – wtedy Audi SQ5 3.0 TDI jest autem dla nas.

Audi SQ5 3.0 TDI

Silnik: 3.0 TDI V6

Moc:  313 KM przy 3900-4500 obr./min.

Moment obrotowy: 650 Nm przy 1450-2800 obr./min

Przyspieszenie 0-100km/h: 5,1 sekundy

Masa: 1995 kg

Cena: ok 335 000 PLN

Cena za 1KM: 1070 PLN

 

Antoni Niemczynowicz

Antoni Niemczynowicz

Fotografuję, jeżdżę i cieszę się każdą chwilą za kierownicą

Może Ci się również spodoba