Audi TTS czy TT roadster? – #AudiQuattroExperience 2015

To miał być standardowy dzień w biurze. I był do pewnego momentu, kiedy gasząc ekran komputera, pożegnałem kolegów: ,,do jutra, mam ważną sprawę na mieście”. Bardzo ważną: trzeba było przetestować nowe, rocznik 2015, Audi TT z napędem quattro. Postawiliśmy sobie jedno proste pytanie: czy mając 275 000 zł warto przeznaczyć je na najmocniejszego TTS, czy może na słabszego TT Roadster?

2015AudiExperience_TTR_TTS-17

Już pierwszy kontakt z dwoma samochodami w kolorze Yellow Vegas jest bardzo ciekawym doświadczeniem. Nowa stylistyka linii TT z sukcesem zastąpiła trochę już wysłużonego poprzednika.

2015AudiExperience_TTR_TTS-11

Rzeczą, która przykuwa uwagę i już nie pozwala jej stracić jest atrapa chłodnicy – moim zdaniem z powodzeniem ,,ściągnięta” z Nissana GTR. Bardzo charakterne są również przednie światła, które w połączeniu z uformowanym zderzakiem i maską tworzą trójwymiarową głębię, potęgującą wrażenie agresywności z przodu samochodu. Wszędzie możemy znaleźć ostre krawędzie, które mówią ,,nie dotykaj, bo się skaleczysz”. To zupełnie inne podejście do designu niż w poprzednich wersjach TT, często określanych jako samochody dla dziewczyn i fryzjerów.

2015AudiExperience_TTR_TTS-5

Innym tematem jest linia boczna samochodu. Każdy, kto choć trochę zna się na motoryzacji, podchodząc do tego samochodu od boku zwyczajnie widzi, że był bity, a sąsiadujące elementy aluminiowego poszycia ,,nie schodzą” się ze sobą. To wszystko wraz z bardzo wyraźnie zaznaczonymi nadkolami sprawia, że z boku samochód wydaje się jeszcze bardziej „ostry” niż od przodu.

2015AudiExperience_TTR_TTS-12

Światło stopu, rozciągające się między dwiema tylnymi lampami, umieszczone w szczelinie na klapie bagażnika, wysuwany spoiler oraz ,,rozchodzące się” kierunkowskazy są tu bardzo smakowitymi dodatkami.

2015AudiExperience_TTR_TTS-8

Wewnątrz również czeka nas zaskoczenie. Na desce rozdzielczej nie znajdziemy dużego ekranu z nawigacją, radiem, klimą itd… Mamy jedynie wyloty powietrza, przypominające maleńkie turbiny spalinowe. Na każdym z nich jest umieszczony interfejs odpowiadający za regulację w swojej strefie.

2015AudiExperience_TTR_TTS-14

Czystość deski rozdzielczej uzyskano dzięki jednemu z ciekawszych patentów w ostatnich latach – wirtualnemu kokpitowi. W miejscu standardowych zegarów  umieszczony jest ekran, potrafiący pokazać nam na przykład zdjęcia satelitarne okolicy.

2015AudiExperience_TTR_TTS-9

Oddanie w ręce każdego kierowcy, w standardowym wyposażeniu, mięsistej kierownicy ze spłaszczonym wieńcem, wyraźnie wskazuje na intencje projektantów: Audi TT chce być samochodem sportowym.

2015AudiExperience_TTR_TTS-7

Przejdźmy więc do mechaniki, pod maską TTS-a jak i TT Roadstera mieści się taki sam silnik 2.0 TFSI (znamy go m. in. z VW Golfa GTI), który w bardziej sportowym wydaniu TTS ma 310 KM i 380 Nm, a w wersji Roadster: 230 KM i 370 Nm. Oba auta miały również napęd quattro, oraz dwusprzęgłową, sześciobiegową skrzynię biegów S tronic.

2015AudiExperience_TTR_TTS-10

Za przyjemny dźwięk silnika TTS-a odpowiadają umieszczone w wydechu klapy, otwierane przy wyższych prędkościach obrotowych. Na pytanie, jak w tej dyscyplinie plasuje się wersja bez ,,S” nie ma jasnej odpowiedzi. Wydech jest bowiem tak skonstruowany, że o ile będąc na zewnątrz – samochód zwyczajnie wyje, to wewnątrz czekają nas całkiem miłe doznania.

2015AudiExperience_TTR_TTS-3

Dochodzimy zatem do najważniejszego pytania w testach porównawczych samochodów: który jest lepszy? Z jednej strony mamy czteromiejscowe coupé, projektowane z myślą o osiągach, z wyraźnie większą mocą, ładniej brzmiące i stylizowane nieco agresywniej od przeciwnika.

2015AudiExperience_TTR_TTS-2

Z drugiej zaś stuprocentowego roadstera, ze wszystkimi swoimi wadami i zaletami: przyzwoitą mocą, dwoma fotelami oraz możliwością podróżowania z opuszczonym dachem.

Audi TTS & TT roadster

Zazwyczaj w takich sytuacjach pojedynek na przyspieszenie rozwiewa wszelkie wątpliwości. Jednak zorganizowane przez nas zawody na przyspieszenie dodały ich jeszcze więcej. Samochody różniące się jedynie 10 Nm momentu obrotowego i 40 kg masy przy sprincie 0-60km/h okazały się „iść” niemal identycznie. Teoretycznie w konkurencji do 100 km/h wygrywa TTS z czasem 4,6s, a zwykłe TT Roadster ze skrzynią S-tronic i napędem Quattro jest wolniejsze tylko (a może aż) o jedną sekundę, ale przy standardowym starcie spod świateł, gdzie to nie moc, a moment odgrywa najważniejszą rolę, różnice są minimalne (przynajmniej do pierwszych 60km/h).

2015AudiExperience_TTR_TTS-16

Podsumowując: w kilkugodzinnym teście polegającym głównie na toczeniu się po mieście, te dwie tetetki sprawiły mi znacznie większą frajdę, niż zdecydowanie mocniejszy RS7 w podobnych warunkach. Przyśpieszenia, które oferowały, były na prawdę w porządku, a przy tym, jak na nieduże samochody przystało, dawały się bardzo dobrze wyczuć.  Zapytacie: ok, a co się dzieje po przekroczeniu granicy przyczepności? Cóż, pozwoliliśmy sobie również na chwilkę zabawy z nadsterownością i elektrohydraulicznymi układami quattro i mamy dla was krótką wiadomość: tam jest naprawdę przyjemnie :-) No i bardzo ważne – ich unikatowy, agresywny i przyciągający wzrok wygląd. Nowe TT jest jednym z tych samochodów, po wyjściu z których jeszcze przez jakiś czas stoisz i nie możesz od niego oderwać wzroku.

2015AudiExperience_TTR_TTS-4

A wracając do postawionego we wstępie pytania: testowane przez nas egzemplarze były w różnych wersjach wyposażeniowych, co sprawiło, że ich ceny były niemal identyczne. TT Roadster wyposażony w pełny pakiet S-line i Alcantarę kosztował 276 850 PLN, natomiast TTS w „pakiecie skórzanym” – 275 040 PLN. Zatem wybór sprowadza się do jednego pytania: bardziej zależy Ci na dodatkowych 80 koniach czy na możliwości podróżowania w słoneczny dzień z opuszczonym dachem?

Co do zwycięzcy, zdania naszej redakcji były podzielone: wygrał TTS w stosunku 3:1. Wspólnie uznaliśmy jednak, że za prawdziwego i bezsprzecznego zwycięzcę będzie można uznać jedynie model łączący zalety obu tych samochodów: Audi TTS Roadster. Postaramy się kiedyś tę tezę zweryfikować…

Audi TTS

Silnik: 2.0 R4 TFSI

Moc: 310 KM przy 5800-6200 obr./min.

Moment obrotowy: 380 Nm w zakresie 1800-5700 obr./min.

Przyspieszenie 0-100km/h: 4,6 sekundy

Masa: 1460 kg

Cena: 275 040 PLN

Cena za 1KM: 887 PLN

Audi TT Roadster

Silnik: 2.0 R4 TFSI

Moc: 230 KM przy 4500-6200 obr./min.

Moment obrotowy: 370 Nm w zakresie 1600-4300 obr./min.

Przyspieszenie 0-100km/h: 5,6 sekundy

Masa: 1500 kg

Cena: 276 850 PLN

Cena za 1KM: 1 204 PLN

Paweł Paszota

Paweł Paszota

Inżynier, pasjonat samochodów, motocyklista.

Może Ci się również spodoba